Ryanair: Det betaler sig at være sød mod kunderne
Ryanair har erkendt, at det måske alligevel er en god idé at bekymre sig om kunderne.
Kunderne er strømmet tilbage til det irske lavprisflyselskab Ryanair, hvilket kan være tegn på, at virksomhedens beslutning om at være sødere overfor kunderne, virker.
Flyselskabet har også tjent gode penge på, at virksomheder i euroområdet har tvunget deres medarbejdere til at flyve Ryanair. Virksomheden har udsendt halvårsregnskab med et overskud på 795 mio. euro.
Det skriver The Independent.
- At holde billetpriserne lave og være pænere overfor vores kunder har gjort, at flere og flere flyver med Ryanair. Jeg må erkende, at det er en ny oplevelse for mig. Men hvis det fungerer så godt, så ville jeg da have ønsket, at vi havde været sødere ved vores kunder langt før, siger den ligefremme administrerende direktør Michael O'Leary.
O'Learys berømte udtalelse om, at Ryanair ikke længere ønskede "at pisse kunderne unødvendigt af" har altså givet pote. Passagerne får nu tildelt gratis sæder, mere håndbagagage og en bedre hjemmeside. Ifølge selskabet er klagerne faldet med 40 pct. til 80.000 klager om året. O'Leary hævder, at de fleste klager omhandler musikken, som spilles under flyenes landing.
Ryanair er indstillet på at udløse en priskrig denne vinter indenfor europæisk luftfart, da selskabet tilføjer baser på flere større lufthavne og derved lokke forretningsrejsende fra konkurrenterne såsom EasyJet og British Airways.
Ritzau Finans