Erhverv

Sjælden optursperiode for tørlastrederier

Men olieprisdykket er en vækstdæmper for nogen, er det en optur for de pressede tørlastrederier.

Artiklens øverste billede
Tørlastmarkedet oplever en sjælden optur bl.a. pga. faldet i olieprisen.

Mens det gør ondt på nogle selskaber, at olieprisen falder, så er det gode nyheder for andre. Faldende oliepriser er naturligvis dårligt for olieselskaber, men også for mange andre, da det kan vidne om, at økonomien generelt har det ringe.

For rederibranchen er dog kærkomment nyt i og med, at det sparer oceaner af kroner på brændstoffet. Særligt tørlastsegmentet, hvor danske rederier som Norden, Lauritzen og Torm har sin færden, kan bruge olieprisfaldet som afsæt til lidt bedre indtjening, fordi brændstofomkostningerne mindskes automatisk.

Fremadrettet kan meget se anderledes ud. Ikke mindst fordi investorerne nu, i modsætning til starten af året er præget af skuffelse og mismod og forventningerne lave

Per Hansen, Nordnet

Man kan også se det på tørlastindekset Baltic Dry, der er steget anseeligt i den seneste måned. Godt nok er det fra et meget lavt niveau, men pilen peger dog i den rigtige retning.

Ifølge investeringsøkonom Per Hansen kan tørlastrederierne se ind i et bedre 2015 end 2014, som ellers var forventet ville blive et godt år efter en god afslutning på 2013, men det kom slet ikke til at holde stik. Tværtimod faktisk.

Om Norden, der aflægger regnskab i næste uge, siger han, at det næppe bliver kønt, men til gengæld mener han, at man nu kan se det modsatte billede, hvor forventningerne er lave, men til gengæld bliver mere end indfriet.

»Tallene bliver dårlige og præget af de lave rater i 2014. Norden gik netop ind i året med forventning om stigende rater og derfor øgede de markant og voldsomt antal »åbne« dage. De og investorerne er blevet skuffede. Det er dog ingen overraskelse eller burde i det mindste ikke være det. Fremadrettet kan meget se anderledes ud. Ikke mindst fordi investorerne nu, i modsætning til starten af året er præget af skuffelse og mismod og forventningerne lave,« vurderer han og slår fast, Norden i hvert fald ikke har grund til at græde over faldet i olieprisen.

Styrken og varigheden af den igangværende optur kan blive vigtige indikatorer for markedsbalancen - og dermed for fragtrateniveauet i 2015,

Jacob Pedersen, Sydbank

Sammen med de stigende rater kan det være en særdeles belejlig gave efter to år med underskud. Norden bruger cirka 700 mio. dollars årligt på brændstof, men olien, der afregnes i dollars, er faldet omkring 20 pct. Og selv om dollaren er steget, så er det lig med et nettoprisfald på 10-15 pct. for en dansk køber som Norden, anslår Per Hansen, der peger på, at brændstoffet udgør to tredjedele af de variable omkostninger hos Norden.

På kort sigt vil man dog næppe se forbedringerne i indtjeningen, da meget af dækket af via langtidskontrakter, men hvis oliefaldet er kommet for at blive, så er det en betydelig gevinst, siger han.

»Hvis olieprisfaldet er varigt og raterne vel at mærke bevæger sig i en anden og mere tørlastvenlig vej, er der meget mere indtjeningsmæssigt i vente,« siger han.

Også Sydbanks shippinganalytiker Jacob Pedersen peger på, at den længe ventede tørlastoptur omsider er i gang. Alle rater i tørlast er steget væsentligt i slutningen af den netop overståede måned. Han peger særligt på, at der på grund af sæsonen fragtes mere kul, korn og jernmalm, og det tvinger priserne i vejret.

»Rateopturen er længe ventet, men den forudgående nedtur peger imod grundlæggende svære markedsvilkår for rederierne. Styrken og varigheden af den igangværende optur kan blive vigtige indikatorer for markedsbalancen - og dermed for fragtrateniveauet i 2015,« noterer han i sin seneste analyse af shippingbranchen.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.