Erhverv

Sko-gavekort til en femmer afvist i retten

Forbrugerombudsmanden har fået en endelig dom i sag om abonnementsfælder på nettet.

Internetselskabet Pointshop A/S får ikke genbehandlet en sag om vildledende markedsføring.

Det står klart efter, at Vestre Landsret har afvist Pointshops anke af dommen i Retten i Aalborg, hvor selskabet blev dømt til at betale 60.000 kr. for overtrædelser af markedsføringsloven.

Dermed har Forbrugerombudmanden for første gang fået en endelig dom i en sag om abonnementsfælder på nettet.

»Jeg er godt tilfreds med, at byretten gav os medhold i, at Pointshops kampagne var vildledende, og at vi nu har fået endelig dom i en sag om abonnementsfælder på nettet,« siger forbrugerombudsmand Henrik Øe.

Dommen handler om en kampagne på internettet, hvor brugere blev mødt af overskriften:

"HEY SHOE LOVER! FÅ ET GAVEKORT PÅ 200 KR TIL ONLINE SHOPPING!

KUN 5 KR. POINTSHOP TILBYDER ET GAVEKORT TIL BIANCO.DK"

Det kunne umiddelbart lyde som et godt tilbud, men nederst på siden og i forretningsbetingelserne stod der, at brugeren samtidig med regningen på de 5 kr., som skulle betales via kreditkort, også tilmeldte sig et såkaldt VIP-abonnement til 270 kr. om måneden.

Den information kunne man ifølge Forbrugerombudsmanden let overse, og den vurdering var domstolene altså enig i.

»Dommen er interessant af flere grunde. Den gør det klart, at et selskab ikke må skjule væsentlige oplysninger for forbrugerne nederst på siden eller sidst i teksten. Og dommen giver os en klar linje for bødeniveauet i sager om abonnementsfælder på nettet,« siger Henrik Øe, der tiføjer, at Pointshop langt fra er det eneste selskab, der bruger den type markedsføring på nettet.

Byretten afsagde dom i sagen i 2013, men den ankede Pointshop, der blev stiftet af den nordjyske forretningsmand Magnus Kjøller, efterfølgende.

Men Pointshop udeblev fra domsforhandlingen i Vestre Landsret, og efterfølgende har Procesbevillingsnævnet afslået at give pointshop tilladelse til at kære landsrettens afvisning af sagen til Højestret.

Dermed står byrettens dom altså ved magt.

Det er ikke lykkedes at få en kommentar fra Pointshop, der siden sagens begyndelse har skiftet navn til Pointworld.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.