Sko-gavekort til en femmer afvist i retten
Forbrugerombudsmanden har fået en endelig dom i sag om abonnementsfælder på nettet.
Internetselskabet Pointshop A/S får ikke genbehandlet en sag om vildledende markedsføring.
Det står klart efter, at Vestre Landsret har afvist Pointshops anke af dommen i Retten i Aalborg, hvor selskabet blev dømt til at betale 60.000 kr. for overtrædelser af markedsføringsloven.
Dermed har Forbrugerombudmanden for første gang fået en endelig dom i en sag om abonnementsfælder på nettet.
»Jeg er godt tilfreds med, at byretten gav os medhold i, at Pointshops kampagne var vildledende, og at vi nu har fået endelig dom i en sag om abonnementsfælder på nettet,« siger forbrugerombudsmand Henrik Øe.
Dommen handler om en kampagne på internettet, hvor brugere blev mødt af overskriften:
"HEY SHOE LOVER! FÅ ET GAVEKORT PÅ 200 KR TIL ONLINE SHOPPING!
KUN 5 KR. POINTSHOP TILBYDER ET GAVEKORT TIL BIANCO.DK"
Det kunne umiddelbart lyde som et godt tilbud, men nederst på siden og i forretningsbetingelserne stod der, at brugeren samtidig med regningen på de 5 kr., som skulle betales via kreditkort, også tilmeldte sig et såkaldt VIP-abonnement til 270 kr. om måneden.
Den information kunne man ifølge Forbrugerombudsmanden let overse, og den vurdering var domstolene altså enig i.
»Dommen er interessant af flere grunde. Den gør det klart, at et selskab ikke må skjule væsentlige oplysninger for forbrugerne nederst på siden eller sidst i teksten. Og dommen giver os en klar linje for bødeniveauet i sager om abonnementsfælder på nettet,« siger Henrik Øe, der tiføjer, at Pointshop langt fra er det eneste selskab, der bruger den type markedsføring på nettet.
Byretten afsagde dom i sagen i 2013, men den ankede Pointshop, der blev stiftet af den nordjyske forretningsmand Magnus Kjøller, efterfølgende.
Men Pointshop udeblev fra domsforhandlingen i Vestre Landsret, og efterfølgende har Procesbevillingsnævnet afslået at give pointshop tilladelse til at kære landsrettens afvisning af sagen til Højestret.
Dermed står byrettens dom altså ved magt.
Det er ikke lykkedes at få en kommentar fra Pointshop, der siden sagens begyndelse har skiftet navn til Pointworld.