Erhverv

Kæmpestrejke lammer tysk togtrafik i dagevis

Det tyske togpersonale går fra i eftermiddag på en fire dage lang strejke.

Artiklens øverste billede
Deutsche Bahn kører for stærkt nedsat kraft i de kommende fire dage pga. strejke.

De tyske lokomotivføreres fagforening GDL mener det alvorligt. For fjerde gang på en måned nedlægger togpersonalet arbejdet i protest mod, at man ikke kan få lov til at forhandle overenskomster for alle personalegrupper i Deutsche Bahn.

Og denne gang er det alvor: Strejken er varslet til at vare fra i eftermiddag kl. 15, hvor godstrafikken standser. Fra i nat gælder det så passagertrafikken, og frem til mandag den 10. november, er strejken gældende, skriver GDL på sin hjemmeside og Deutsche Bahn på sin Facebook-side.

Så længe, at Deutsche Bahn efter GDL's opfattelse ikke anerkender fagforeningens medlemmers grundlæggende rettigheder, kan konflikten ikke blive afsluttet, lyder strejketruslen bl.a. I den seneste måned er den optrappet gang på gang, og den nu varslede strejke er den fjerde i rækken på en måned.

Vi vil forhandle overenskomst for vores egne medlemmer. Denne ret bør hverken arbejdsgivere eller andre fagforeninger kunne fratage os.

Claus Weselsky, fagforeningsleder

GDL meddeler, at man har kaldt alle ansatte til arbejdskamp frem til mandag morgen kl. 4 for at protestere imod det, man kalder et angreb på organisationsfriheden, der burde være sikret i forhold til den tyske forfatning. Fagforeningen mener, at man har ret  til at forhandle overenskomst på vegne af alle personalegrupper frem for kun lokomotivførerne, og det vil man ikke være med til, siger fagforeningsformand Claus Weselsky, der mener, at den grundlæggende fagforeningsret er i fare.

»Med dette overenskomstdiktat skal vi føre skinforhandlinger for toppersonellet og bliver i realiteten til en tandløs tiger. Det er præcis det, som arbejdsgiversiden ønsker,« udtaler han.

GDL's krav er at føre selvstændige forhandlinger uden indskrænkninger på vegne af alle grupper. GDL har 19.000 medlemmer og organiserer dermed lige over halvdelen af de 37.000 beskæftigede i den tyske togtrafik.

Og for GDL handler det ifølge Claus Weselsky om egne medlemmer, ikke de uorganiserede eller medlemmer af andre fagforbund.

»Vi vil forhandle overenskomst for vores egne medlemmer. Denne ret bør hverken arbejdsgivere eller andre fagforeninger kunne fratage os.«

Ud over selve retten til at føre forhandlingerne, er GDL også utilfreds med indholdet i overenskomsterne og kræver bl.a. hviledagsreglerne forbedret, overtidsarbejde begrænset og 5 pct. mere i lønningsposen.

Ifølge GDL får en tysk lokomotivfører efter 20 års ansættelse 1750 euro netto om måneden, mens en togfører får 1300 euro.

Den fire dage lange strejke er den længste i Deustche Bahns historie, men det er dog ikke sådan, at slet intet kører. Deutsche Bahn kører efter en kraftigt revideret køreplan, hvor en tredjedel af togene fortsat vil være i drift, lyder det.

Strejken har i øvrigt en uheldig timing, idet det er 25 års-dagen for Berlinmurens fald på søndag, og det får mange til at valfarte til den tyske hovedstad, men det bliver uden tog i drift.

Deutsche Bahn er uforstående over for strejken og forsøger nu at gå til arbejdsretten for at få den stoppet.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.