Carlsberg vinder markedsandele i Rusland
Carlsbergs østeuropæiske forretning, hvor hovedparten af aktiviteten er koncentreret om Rusland, hvor Carlsberg er klar markedsleder med en markedsandel på lige under 40 pct, klarede sig lidt dårligere end ventet i tredje kvartal i år målt på indtjeningen.
Til gengæld vinder bryggeriet markedsandele i Rusland.
Østeuropa-divisionen kom ud af tredje kvartal med en omsætning på 3916 mio. kr. mod 4598 mio. kr. i samme kvartal året før. Analytikerne havde ifølge SME Direkt set en omsætning på 3885 mio. kr. i divisionen.
Resultatet af den primære drift for divisionen landede på 907 mio. kr. mod 1297 mio. kr. i samme periode året før. Analytikerne havde ventet en tilbagegang til 1088 mio. kr.
- Værdien af det russiske ølmarked voksede i de første ni måneder af året, mens markedsvolumenerne faldt med estimeret 6-7 pct. som følge af usikkerhed og et udfordrende makroøkonomisk miljø, skriver Carlsberg.
Bryggeriet vurderer, at volumenerne faldt med estimeret 6-7 pct. i tredje kvartal, der ellers var begunstiget af godt vejr især i den sidste del af kvartalet.
Carlsbergs markedsandel målt i værdi var i tredje kvartal i år i Rusland steget til 37,9 pct. fra 36,5 pct. i andet kvartal. Der er dog fortsat et stykke op til tidligere højder på lige over 40 pct. Målt i volumen faldt markedsandelen i de første ni måneder med 110 basispoint til 37,6 pct.
Om prisudviklingen oplyser Carlsberg, at priser og miks bidrog positivt med 9 pct. til salget. Priserne i Rusland er hævet i marts, maj og oktober. Volumener faldt med 9 pct. til 10,4 mio. hektoliter, og valutakurser kostede 16 pct. af salget på grund af en svækkelse af den russiske rubel og den ukrainske hryvna.
Markedet i Ukraine faldt med estimeret 10 pct., mens Carlsberg vurderer, at det har klaret sig lidt bedre end markedet generelt. Også i Hviderusland og Kazakhstan estimerer bryggeriet, at det har vundet markedsandele.
Region Østeuropa dækker Rusland, Ukraine, Usbekistan og Hviderusland.
Ritzau Finans