"Singlernes dag" er verdens største online shopping-begivenhed
Den kinesiske mærkedag for fejring af folk, som er singler, Singles' Day, har udviklet sig til en enorm forbrugsfest på nettet.
Sidste år var salget 2,5 gange større på Singles' Day i Kina end på Cyber Monday i USA, som er mandagen efter Thanksgiving og USAs største årlige online shopping dag.
Det skriver Financial Times.
Internethandleren Alibaba eksekverede sidste år 254 mio. ordrer til en værdi af 5,8 mia. dollar denne dag, skriver avisen.
- Singles' Day fremmer forbrugernes bevidsthed om e-handel, og det er en god ting, siger Lin Bin, medstifter af mobiltelefonproducenten Xiaomi, som sidste år var den førende sælger i fire kategorier til Singles' Day-salget.
Singles' Day er alene en virtuel handelsoplevelse, som sidste år resulterede i 166 mio. pakker leveret på tværs af Kina, hvilket er mere end ti gange det daglige gennemsnit. Salget på Singles' Day sidste år udgjorde mere end 2 pct. af Alibaba-leverandørers 248 mia. store bruttosalg.
Historien om Singles' Day går tilbage til 1993, hvor studerende på Nanjing universitet begyndte at fejre dagen. I løbet af de kommende år brugte man mærkedagen til at tilskynde singler til at møde andre mennesker, og gradvist, under indflydelse af den blomstrende kapitalisme, begyndte fokus at være på shopping - til sig selv.
Ritzau Finans