Containerforretningen er fortsat på skånekrav
Selv om Maersk Line præsterer rigtig pænt og leverer et afkast på 13,5 pct. i tredje kvartal - og 11,1 pct. set over årets første ni måneder som helhed - vil A.P. Møller-Mærsk ledelsen ikke hæve afkastkravet til for containerskibsdivisionen.
Topchef Nils Smedegaard Andersen gav i efteråret 2013 et mildere minimumskrav til netop Maersk Line på 8,5 pct., mens alle de andre datterselskaber skal levere 10 pct. afkast til den lyseblå bundlinje. Det skyldes det udfordrede marked for containerfart, og de seneste kvartalers stærke resultater ændrer ikke på den indstilling.
- Det er en balance, som vi vil kigge på med jævne mellemrum. I øjeblikket er beskeden stadig, at Maersk Line skal levere en 5 pct. højere dækningsgrad end konkurrenterne, og at vi ønsker et afkast på mindst 8,5 pct., fastslår Nils Smedegaard Andersen.
- Vi har ikke noget imod, at Maersk Line tjener 10 pct., det vil jeg gerne understrege, men man skal være opmærksom på, at tredje kvartal normalt er årets bedste inden for containershipping, tilføjer topchefen.
Maersk Line er dels hjulpet af effektiviseringer takket være spareinitiativer og større skibe, samt at prisen på skibsbrændstof har været faldende over de senere år. Samtidig er renteniveauet lavt, hvilket giver billigere finansiering til divisionen.
- Vi må se på, hvordan renterne og markedet udvikler sig generelt. Men i det omfang, at gennemsnitsafkastet i containershipping ligger nede omkring 2-3 pct., så er det ikke realistisk, at vi lægger et meget meget højt krav ind til Maersk Line. Det kan godt være, at vi kan få afkastet, men vi har ikke tænkt os at prise os ud af markedet.
Ritzau Finans