Mærsk misser kurstrigger ved billig bunkerolie
Udsigten til store besparelser på bunkerolien giver næppe grund til smil hos Mærsk-ejerne.
Faldende priser på bunkerolie var stærkt medvirkende til kollapset i OW Bunker i den forgangne uge.
Modsat OW Bunker så nyder A.P. Møller-Mærsk, der blandt andet driver verdens største containerrederi Maersk Line, godt af bunkerprisens dyk på 20 pct. over de seneste 2 måneder.
Per Hansen, der er investeringsøkonom hos Nordnet, vurderer, at prisfaldet, hvis det hænger ved, på længere sigt kan sikre Mærsk en besparelse på 1,8-2,4 mia. kr. over et år.
Penge, der vil kunne spores hele vejen ned gennem regnskabet. Men alligevel er det næppe noget, der giver grund til glæde hos Mærsk-investorerne.
»For alle andre rederier vil jeg mene, at det er en meget stor kurstrigger, fordi det vil give store besparelser. Men sådan er det ikke for Mærsk,« siger investeringsøkonom hos Nordnet Per Hansen.
Problemet for netop Mærsk er, at selskabet også producerer olie i datterselskabet Maersk Oil, og her må man til gengæld leve med en lavere pris for sine produkter.
Selskabet har i det forgangne kvartal noteret sig en gennemsnitspris på 102 dollars pr. tønde olie faldende til under 100 dollars i slutningen af kvartalet (aktuelt godt 82 dollars) - et pænt dyk fra 110 dollars for et år siden.
Det skal ses i lyset af, at et fald i olieprisen på 10 dollars koster selskabet 100 mio. dollars i indtjening pr. kvartal.
Bunkerbesparelsen kan ikke helt opveje det, slet ikke, hvis vi kigger nogle år frem, når man har ambitioner om at sælge 400.000 tønder om dagen.
»Hvis olieprisen falder, så kan det godt være, at man sparer 2,4 mia. kr. på bunkerolien, men i den anden del af forretningen sælger man olie, og den del af olien bliver mindre værd. Derfor får bunkerolien ikke meget bevågenhed blandt Mærsk-investorerne,« forklarer Per Hansen.
Udfordringen for Mærsk i forhold til den lave oliepris er, at man på sigt bliver endnu mere afhængig af den. Selskabet har ambitioner om at øge den daglige produktion fra de aktuelle 243.000 tønder pr. dag til 400.000 tønder på længere sigt.
»Set i et nettoperspektiv er det negativt for Mærsk, at prisen er faldet. Bunkerbesparelsen kan ikke helt opveje det, slet ikke, hvis vi kigger nogle år frem, når man har ambitioner om at sælge 400.000 tønder om dagen,« siger Per Hansen.
De lavere oliepriser ramte ikke Maersk Oil hårdere i tredje kvartal end, at man var i stand til at øge resultatet med 33 mio. dollars til 222 mio. dollars sammenlignet med samme periode i 2013.
Set over årets første ni måneder har oliedivisionen dog givet et dundrende underskud på -829 mio. dollars på grund af en stor afskrivning på 1,7 mia. dollars i Brasilien tidligere i år.
Tabel for regnskabet fra A.P. Møller-Mærsk for tredje kvartal af 2014:
Mio. dollar |
3. kvartal 2014 |
3. kvartal 2013 |
Hele 2013 |
Omsætning |
12.169 |
12.081 |
47.386 |
EBITDA |
3.199 |
3.113 |
11.372 |
EBIT |
2.688 |
2.089 |
7.336 |
Resultat før skat |
2.500 |
1.962 |
6.620 |
Nettoresultat efter minori. |
1.465 |
n/a |
3.450 |