Erhverv

Kreditor kræver 7,8 mio. kr. fra OW Bunker-selskab

Et af Singapores største oliefirmaer Hin Leong Trading sagsøger OW Bunker-firma for 7,8 millioner kroner.

Artiklens øverste billede

OW Bunkers datterselskab i Singapore OW Bunker Far East får nu en retssag fra en kreditor på halsen i Singapore.

Det er et af Singapores største og uafhængige oliefirmaer Hin Leong Trading, der vil stævne OW Bunker Far East for et tilgodehavende på 1,3 millioner dollar (7,8 millioner kroner), skriver nyhedsbureauet Reuters.

Kravet mod OW Bunker-selskabet rejses efter at OW Bunker i fredags kuldsejlede og gik konkurs med et tab på 1,6 milliarder kroner efter kun godt syv måneder som børsnoteret virksomhed.

OW Bunker Far East er et af OW Bunkers mange datterselskaber. Et andet af dem er Dynamic Oil Trading, et selskab hvor OW Bunker-ledelsen i Danmark påstod, der havde fundet svindel sted for, hvad der svarer til 750 millioner kroner.

OW Bunker-ledelsen varslede i forbindelse med konkursen fredag i sidste uge, at to ledende medarbejdere fra Dynamic Oil Trading i Singapore ville blive meldt til politiet, men det er endnu ikke sket. Efter konkursen er det kuratorerne, der har kontrollen med OW Bunker, der har hovedsæde i Nørresundby.

Ifølge Reuters gik et andet olieselskab i Singapore med leverancer af bunkers til rederierne konkurs den 29. oktober, ugen før OW Bunkers gik ned med flaget.

Inden kollapset havde OW Bunkers omkring syv procent af verdensmarkedet for bunkers til shippingindustrien. Bunkers er raffineret fra råolie og bruges som flydende brændstof til skibe.

OW Bunkers konkurs får dog ikke den store effekt på bunkermarkedet i Fjernøsten.

Singapore er en af verdens største bunkringshavne, og havnemyndighederne på stedet - Maritime og Port Authority (MPA) - forventer kun minimal afbrydelse i leverancerne af brændstof til skibene.

- Der er i øjeblikket mere end 60 bunkerleverandører i Singapore, og OW Bunker Far East tegnede sig for mindre end tre procent af de 42,6 millioner ton, der blev leveret i Singapore i 2013, siger Maritime og Port Authority i en erklæring til Reuters.

Ritzau

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.