Alibaba har omsat for 48 mia. kr. på en dag
Kinesiske forbrugere går grassat på "Singles Day" og sikrer Alibaba en svimlende omsætningsrekord.
Den kinesiske e-handleskoncern Alibaba sætter i dag time for time svimlende salgsrekorder.
Anledningen er den kinesiske højtid "Singles Day", der oprindeligt var tænkt som singlernes modstykke til kæresteparrenes "Valentines Day", men mere og mere har udviklet sig til en kollektiv anledning til at gå amok i forbrugsrus.
Denne udvikling har siden 2009 været hjulpet godt på vej af Alibaba, der kapitaliserer mere end nogen anden på "Singles Day".
Alibaba har i år slået alle tidligere rekorder for "Singles Day" og har i dag foreløbig solgt varer for 48 mia. kr. Salget er opgjort på et tidspunkt, hvor der endnu er tre timer tilbage af 11. november i Kina. Rekorden er godt hjulpet på vej af heftige rabatter og forudbestillinger.
Langt størstedelen af Alibabas omsætning hentes på hjemmemarkedet i Kina, men det erklærede mål er at gøre "Singles Day" til en verdensomspændende 24-timers forbrugsfest. Mange tusinde producenter sælger deres varer via Alibaba e-handel.
Alibaba leverede i september verdenshistoriens største børsnotering, da selskabet blev noteret i New York og rejste 125 mia. kr. I dag har Alibaba 80 pct. af markedet for e-handel i Kina, og siden introduktionen på børsen i New York er selskabets kursværdi steget 75 pct.
Kinas hastigt voksende middelklasse køber stadig flere varer online, og Alibaba langer på årsbasis varer for næsten 300 mia. dollars over disken. Alibabas seneste kvartalsregnskab er belastet af store aktie-bonusser, som er udbetalt til medarbejderne i forbindelse med børsnoteringen. Alligevel er der knapt 500 mio. dollars tilbage på bundlinjen.