Erhverv

SAS og Norwegian i luften med friturefly

Selvom SAS og Norwegian har haft debut med biobrændstof i tanken, er der lang vej til en grønnere flytrafik.

Det var mest symbolsk, da SAS og Norwegian tirsdag gennemførte hver deres norske indenrigsflyvning med genbrugt fritureolie i tanken.

Vejen til en gennemgribende omlægning fra fossile brændstoffer til biobrændstoffer er endnu lang og kræver først og fremmest politisk handling, mener informationschef i SAS, Knut Morten Johansen.

- I SAS har vi allerede vedtaget, at vi fra næste år skal have så meget biobrændstof i tankene som muligt. Men udbuddet er meget småt, og myndighederne er nødt til at finde en måde at stimulere branchen på, hvis det kommercielt set skal blive et realistisk alternativ til fossile brændstoffer, siger han.

Problemet er, at det koster kassen at starte det her op, og det er svært at se det tage virkelig fart, før der bliver stillet nogle krav fra politisk side

Professor Claus Felby

Samme toner lyder fra Københavns Universitet, hvor professor Claus Felby forsker i biomasse og bioenergi.

- Vi har teknologien. Vi har styr på biologien og kan opfylde kravene om bæredygtighed. Nu mangler vi bare markedet, siger han.

Ifølge professoren er biobrændstof til fly i dag for dyrt til at være attraktivt for luftfartsselskaberne, men hvis der for alvor bliver satset på bioraffinaderier kan prisen komme ned på et niveau, hvor den kan konkurrere med olie.

- Problemet er, at det koster kassen at starte det her op, og det er svært at se det tage virkelig fart, før der bliver stillet nogle krav fra politisk side, siger han.

Et af de mulige politiske krav kunne ifølge professoren være, at flyselskaber fremover skal flyve med en vis procentdel biobrændstof i tanken, hvilket kunne give investorer den nødvendige sikkerhed.

Teknologien tillader i dag, at biobrændstof til fly kan laves af så forskellige restprodukter som gammel madolie, restaffald fra skov- og landbrug samt gasser fra lossepladser.

SAS fløj tirsdag eftermiddag fra Trondheim til Oslo med 48 procent gammel madolie fra USA i tanken, mens Norwegian samtidig fløj fra til den norske hovedstad fra Bergen.

/ritzau/

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.