Erhverv

SABMiller vil være globalt øl-brand

Britiske SABMiller, der er dominerende på ølmarkedet i blandt andet USA, vejer for tiden sine muligheder for at opbygge et globalt øl-brand.

Artiklens øverste billede
SABMillers kontor i London's Mayfair-kvarter.

Seneste forsøg på at få et globalt brand var med det fejlslagne opkøbsforsøg af Heineken.

Det skriver Wall Street Journal.

Traditionelt har SABMiller udvidet sin brandportefølje ved at købe populære lokale brands, men bryggeriet har i flere omgange forsøgt at afvige fra den strategi og skabe et ægte globalt brand. I 2002 forsøgte bryggeriet sig således med en lang række nyskabelser, blandt andet introduktion af den tjekkiske Pilsner Urquell på det amerikanske marked, hvilket blev et stort flop.

- Før i tiden håndterede vi et globalt premium brand på præcis samme måde som vi håndterede et lokalt brand. Vi skød en masse penge ind i bred distribution, basal markedsføring og promotion. Og så slog vi fejl, udtaler Nick Fell, marketingchef i SABMiller, til Wall Street Journal.

Med forsøget på at overtage konkurrenten Heineken forsøgte SABMiller at skyde genvej til at få et globalt brand, men også den strategi gik i vasken, da handlen faldt igennem.

Men SABMiller har ikke opgivet drømmen om at have et globalt brand. Globale brands har nemlig klare fordele i forhold til lokale mærker, i form af marketing og distribution, der gør det nemmere at trænge ind på nye markeder.

Nu satser SABMiller på at udvide nogle af sine eksisterende brands, fremfor at købe sig til dem. Selskabets italienske mærke Peroni bliver fremhævet af analytikere som en god kandidat til at blive opbygget til globalt brand.

Ritzau Finans

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.