Erhverv

Frygt: IC3-tog kan blive pendler-mareridt

Flere fejl på IC3 giver bekymringer for fremtidens togdrift.

Artiklens øverste billede
På to år er antallet af kørte kilometer mellem hvert nedbrud for de snart 25 år gamle IC3-tog næsten halveret.

Pendlere og andre rejsende med DSB skal forberede sig på flere akutte forsinkelser i de kommende år, mens de venter på, at DSB får udskiftet de nuværende dieseltog med de elektriske efterfølgere efter 2020.

Det kan blive konsekvensen, hvis ikke DSB får vendt den negative udvikling, som det mest anvendte tog, IC3, er inde i, skriver metroxpress.

På to år er antallet af kørte kilometer mellem hvert nedbrud for de snart 25 år gamle tog næsten halveret, og det giver grund til bekymring hos nogle af landets førende eksperter på området, da de skandaleombruste IC4-tog slet ikke er klar til at afløse de hidtil så pålidelige IC3.

»I bedste fald er pendlerne i den næste 10-årige periode i en situation, der ligner den, der er i dag. I værste fald kan de se frem til flere nedbrud og flere forsinkelser,« siger administrerende direktør for Rådgivende Ingeniører, Henrik Garver, til metroxpress.

Han har været med til at udarbejde en redningsplan for togselskabet, efter det stod klart, at IC4-togene ikke kunne løfte den opgave, de er købt til.

Trafikforsker ved Roskilde Universitet, Per Homann Jespersen, frygter på de rejsendes vegne, at kurven vil fortsætte nedad.

»Det, man kan være nervøs for, er, at tallene er udtryk for, at de er ved at være slidt ned. Hvis problemet accelererer, og fejlene er komplicerede - uden at DSB har gjort noget for at komme det i forkøbet - kan det godt blive et problem for pendlerne,« siger han til metroxpress.

Alle tre eksperter, metroxpress har talt med, er dog enige om, at DSB endnu kan nå at stabilisere IC3-togene, hvis togselskabet aktivt håndterer problemet.

Direktør for DSB Vedligehold, Steen Schougaard Christensen, fortæller, at man forventer, at DSB vil være i stand til at holde liv i de gamle tog, indtil elektrificeringen af jernbanen er gennemført.

»IC3 er ved at være et gammelt tog. Det var derfor, vi købte IC4. Men jeg har en forventning om, at vi er i stand til at levetidsforlænge IC3, så man fortsat vil se en flot performance,« siger han til metroxpress.

Det skal blandt andet ske ved, at alle IC3 skal gennemgå en motorrenovering gennem de næste to år, så de rejsende ikke oplever akutte aflysninger og forsinkelser som følge af nedbrud.

Metroxpress

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.