Kamp om velhaver-kunder presser Nordea
Konkurrencen om de rigeste bankkunder er stærkt intensiveret.
Det rammer Nordea, hvis private banking-afdeling det seneste halve år er blevet lænset for en række nøglemedarbejdere. Mindst syv erfarne medarbejdere har forladt Nordea, der indtil nu har siddet tungt på rådgivningen af velhaverkunder sammen med Danske Bank.
Det skriver Børsen.
Senest har verdens største spiller på området, schweiziske UBS, hentet to erfarne Nordea-ansatte, Kim Høgsberg og Henning Sand, til at opbygge den danske forretning. Nordea erkender, at konkurrencen på området er intens, men er fortsat yderst tilfreds med sin markedsposition.
- Det er en del af gamet, når man har kompetente medarbejdere, at der fra tid til anden sker udskiftninger. Omvendt har vi jo været i stand til at rekruttere skarpe folk. Så jeg er meget komfortabel med vores konkurrencekraft og det setup, vi kan tilbyde kunderne, siger Hans Henrik Klestrup, chef for private banking i Nordea Danmark, til avisen.
Danske Bank, der sammen med Nordea sidder på omkring 70 pct. af markedet for danske private banking-kunder, erkender ligeledes den intensiverede konkurrence, men hilser den ikke ligefrem hjerteligt velkommen.
- Jeg kan ikke sidde og sige, at jeg synes, det er godt at få rigtig meget konkurrence. Men det er et faktum, at det kommer, siger Danske Banks private banking-chef, Marlene Nørgaard, til Børsen.
Ritzau Finans