Erhverv

Kinas nethandel vil i 2018 overgå resten af verden

Kinesiske fødevareselskaber satser markant på at sælge på nettet.

Artiklens øverste billede
Stifteren af den kinesiske onlinegigant Alibaba, Jack Ma, kunne på Singles Day, den 11. november, notere sig for en omsætning på 9,3 mia. dollars.

Det amerikanske finanshus Morgan Stanley har udsendt en analyse, hvor finanshuset venter, at Kina i 2018 vil have et større onlinesalg end resten af verden. Det skriver mediet Quartz.

Kineserne er vilde med onlinehandel, og denne udvikling kan ses i det kinesiske salg på den såkaldte Singles Day fra den 11. november, da Alibabas online salg i Kina nåede 9,3 mia. dollars, hvilket var en stigning på ekstreme 60,3 pct. i forhold et rekorden samme dag i 2013.

Set fra en europæisk synsvinkel er den kinesiske onlinehandel af en verdensfjern kaliber. Aktiefokus har tidligere berettet om kinesisk fødevareselskaber herunder bryggerier, som udruller onlinesalg. Grundlaget for onlinesalg med fødevarer skyldes postvæsnets leveringstid i Beijing på en time.

Carlsberg-konkurrenten Beijing Yanjing berettede midt i oktober i sit regnskab, at bryggeriet ville satse yderligere på onlinehandlen, hvilket skal være med til at accelerere selskabets vækst.

Hvis væksten i det kinesiske onlinesalg fortsætter i samme tempo vil 20 pct. af det kinesiske salg være onlinesalg i 2018 ifølge Morgan Stanley, som vurderer, at det kinesiske onlinesalg per bruger vil stige fra 1040 dollars i 2013 til 1880 dollars i 2018. Det kinesiske onlinesalg overgik i 2013 det amerikanske onlinesalg, imens verdens onlinesalg eksklusive Kina og USA i 2013 var på størrelse med det kinesiske.

Den kinesiske onlinegigant Alibaba, som inden børsnoteringen var ejet af japanske Softbank med 37 pct., amerikanske Yahoo med en andel på 24 pct. og 7 pct. hos stifteren Jack Ma, blev børsnoteret på fondsbørsen i New York i slutningen af september.

Det endte med at blive en historisk stor børsnotering. Alibaba nyder godt af sin dominerende rolle i den ekstremt hurtigt voksende onlinehandel i Kina, og den ekstreme vækst kan ses i aktiekursen hos Alibaba, der blev børsintroduceret i kurs 68. Aktien steg 38 pct. den første handelsdag til 93,9 dollar. Alibaba-aktien handles nu i imponerende 115,1 dollar.

Aktiefokus

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.