Erhverv

Grossist nedjusterer efter aktie-rutsjetur

Driftsoverskud på 81 mio. kr. efter koncernchef varsler nytænkning og transformation.

Artiklens øverste billede
Solar vil øge indtjeningen, og derfor skal der fokus på bl.a. kundernes ønsker og behov samt teknisk support i fremtiden.

Solar-koncernen har i året første tre kvartaler omsat for ca. 8,2 mia. kr. og realiseret et driftsoverskud på 81 mio. kr.

Det er en forbedring på bundlinjen, hvor samme periode sidste år bød på et driftsoverskud på 59 mio. kr. Det fremgår af selskabets regnskab tirsdag morgen.

Aktiekursen lukkede mandag i 280, også en forbedring i forhold til den seneste uge og måned, men stadig væsentligt lavere end i maj, da den toppede i 454,50.

Solar er grossist inden for el-, ventilations- og VVS-produkter på det nordeuropæiske marked, men fremtiden skal handle om sourcing og service, og der er hårdt fokus på indtjeningen, siger koncernchef Anders Wilhjelm.

Derfor skal forretningen optimeres, og omkostningerne hertil får selskabet til at nedjustere forventningerne til et driftsresultat på ca. 9 mio. euro mod tidligere 23 mio. euro.

"Vi arbejder konstant med at optimere driften og har sat flere initiativer i gang, så vi kan forbedre indtjeningen. Men da vores traditionelle forretning er i lavvækstområder, og vi ikke forventer en væsentlig ændring af markedsvilkårene, skal Solars forretning også udvikles i nye retninger," siger han.

De retninger handler i bund og grund om, hvordan tankegangen foregår i virksomheden, fortæller han.

"Vi ændrer fokus fra den klassiske forstand, hvor man tænker på leverandører først, til i stedet at have langt skarpere fokus på kundernes behov, og hvordan vi bedst muligt tilfredsstiller dem," forklarer han og fortsætter:

"Det handler om at flytte de hegnspæle, som vi bruger til at definere den forretningsmodel, vi har i dag."

Indhegningen skal derfor i fremtiden indeholde øget fokus på teknisk support, bedre kundeoplevelser og bredere e-handel, som i skrivende stund udgør knap halvdelen af Solars omsætning.

"E-handel er et vigtigt fokusområde i Solar, og vi havde sidste år en online-omsætning på langt over 4 mia. kroner. Vores online-omsætning nærmer sig hurtigt halvdelen af vores koncernomsætning. Der bliver bestilt masser af varer fra både computer, mobil og tablet, og vi tror på, at vi ved at tilbyde kunderne de rette digitale løsninger kan skabe en bedre kundeoplevelse og en højere produktivitet for både dem og os," siger kommerciel direktør Hugo Dorph.

Udvalgte nøgletal Solar

Mio. kr. Q3 2014 Q3 2013 Q1-Q3 2014 Q1-Q3 2013
Omsætning 2.661 2.747 8.178 8.410
EBITA 74 71 81 59
Resultat før skat 49 43 2 -32

Kilde: Solar

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.