Maersk Line-chef kæmper for vedvarende ratestigninger
Rederiet Maersk Line vil fortsætte bestræbelserne på at øge fragtraterne.
Det vil kræve en mere disciplineret indsats og føre til, at selskabet trækker sig for uprofitable langtidskontrakter.
Det siger Silvia Ding, som er chef for Maersk Lines enhed i Syd-Kina, i et interview med Wall Street Journal.
Ifølge Ding er de nuværende spot-rater for fragt fra Asien til Europa, der er verdens travleste handelsrute, ikke profitable og Maersk Line vil derfor arbejde på at hæve sine rater igen.
Silvia Ding tilføjer, at Maersk Line vil overveje at skære nogle af sine urentable langtidskontrakter fra, når de udløber og står overfor fornyelse. De langvarige shipping-aftaler indebærer ofte lavere marginer til gengæld for en stabil omsætning for rederierne.
- Vi er nødt til at være mere disciplinerede i vores forsøg på at sørge for, at de generelle rate-stigninger er mere vedvarende. Hvis vi ikke kan få raterne op på et niveau, vi kan holde, så kan vi i nogle tilfælde blive nødt til at droppe visse aftaler, udtaler Silvia Ding til Wall Street Journal.
Adskillige tidligere forsøg fra de store rederier, deriblandt Marsk Line, på at skubbe fragt-raterne i vejret, har slået fejl. De lave rater skyldes især overkapacitet, der har lagt en dæmper på branchens evne til at hæve priserne.
Mærsk Line forsøgte sig per 1. november med en general rateforhøjelse på ruten fra Asien til Nordeuropa, men en stor del af den ratestigning har det ikke været muligt efterfølgende at fastholde.
Ritzau Finans