Erhverv

Maersk Line-chef kæmper for vedvarende ratestigninger

Rederiet Maersk Line vil fortsætte bestræbelserne på at øge fragtraterne.

Artiklens øverste billede

Det  vil kræve en mere disciplineret indsats og føre til, at selskabet trækker sig for uprofitable langtidskontrakter.

Det siger Silvia Ding, som er chef for Maersk Lines enhed i Syd-Kina, i et interview med Wall Street Journal.

Ifølge Ding er de nuværende spot-rater for fragt fra Asien til Europa, der er verdens travleste handelsrute, ikke profitable og Maersk Line vil derfor arbejde på at hæve sine rater igen.

Silvia Ding tilføjer, at Maersk Line vil overveje at skære nogle af sine urentable langtidskontrakter fra, når de udløber og står overfor fornyelse. De langvarige shipping-aftaler indebærer ofte lavere marginer til gengæld for en stabil omsætning for rederierne.

- Vi er nødt til at være mere disciplinerede i vores forsøg på at sørge for, at de generelle rate-stigninger er mere vedvarende. Hvis vi ikke kan få raterne op på et niveau, vi kan holde, så kan vi i nogle tilfælde blive nødt til at droppe visse aftaler, udtaler Silvia Ding til Wall Street Journal.

Adskillige tidligere forsøg fra de store rederier, deriblandt Marsk Line, på at skubbe fragt-raterne i vejret, har slået fejl. De lave rater skyldes især overkapacitet, der har lagt en dæmper på branchens evne til at hæve priserne.

Mærsk Line forsøgte sig per 1. november med en general rateforhøjelse på ruten fra Asien til Nordeuropa, men en stor del af den ratestigning har det ikke været muligt efterfølgende at fastholde.

Ritzau Finans

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.