Erhverv

Så er Mærsks kæmpeskibe blevet de små

Kinesisk rederi døber verdens største containerskib. Det tager 1.000 flere containere end Tripple-E fra Mærsk.

Artiklens øverste billede

Så er det ved at være sket. Rederiet AP Møller Mærsk har måske nok mange store containerskibe, men det allerstørste containerskib i verden er kinesisk.

Skibet er bygget på Hyundai Heavy Industries-værftet i Seoul i Sydkorea, og fuldt pakket kan det sejle med 19.000 stk. 20 fodscontainere, såkaldt TEU.

De største Mærskskibe er Tripple E-klasse skibene, der også er bygget i Sydkorea. Dog ikke af Hyundai, men af Daewoo.

De skibe kan tage 18.000 TEU.

Avisen Korea Times skriver, at det kinesiske kæmpeskib netop er blevet navngivet.

Det var He Li Jun, hustruen til topchefen for rederiet China Shipping Container Lines (CSCL), Xu Lirong, der foretog navngivningen.

Skibets navn er CSCL Globe.

Lige nu er værftet ved at ordne de sidste ting på skibet, sådan at det kan overdrages rederiet senere i denne måned. Derefter skal det fyldes med containere og ud på havet.

Det er planen, at det 400 meter lange skib skal indsættes på ruten mellem Europa og Asien, siger CSCL.

Rederiet har bestilt fem skibe af denne størrelse.

Mærsk har bestilt 20 Tripple E-skibe og har i øjeblikket 12 af dem i drift.

/ritzau/

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.