Posten er bange for sin største kunde
Britiske Royal Mail har levet godt af Amazon. Men nu frygter man det næste skridt.
Det britiske privatiserede postvæsen, Royal Mail, frygter for fremtidig vækst, idet koncernen forventer, at amerikanske Amazon vil stjæle væksten med sin egen leveringsservice, hvilket fremgår af Royal Mails halvårsregnskab.
Royal Mail, som blev børsnoteret i oktober 2013, vurderer, at internethandelsselskabet Amazon skærer halvdelen af Royal Mails vækst i pakkemarkedet væk, og det er ventet, at effekten vil strække sig over to år. Pakkemarkedet udgør mere end 50 pct. af postselskabets omsætning. Meldingerne fra Royal Mail gjorde investorerne nervøse, og de sendte Royal Mail-aktien ned med godt 8 pct.
De gamle postselskaber har siden starten af nullerne været hårdt ramt af nedturen i brevmarkedet, hvor både privat- og erhvervskunder i stor stil er skiftet over til digital post.
Modsat har postselskaberne dog over de seneste år oplevet en betydelig stigning i pakkemarkedet, en vækst drevet af onlinehandlen, og derfor er slaget fra Amazon ekstra hårdt.
Royal Mail har også nydt godt af den stigende online-handel, men problemet er bare, at Amazon vil lancere sin egen pakkeservice. Royal Mail skriver i pressemeddelelsen, at Amazon er postselskabets største kunde og står for 6 pct. af salget i pakkedelen.
Royal Mails børsnotering i 2013 blev en stor succes, og for nogle blev succesen også en tand for stor.
Børsnoteringen af selskabet skyldes en privatisering, hvor staten solgte aktier, men den britiske stats aktiesalg skete med en stor rabat, idet Royal Mails første handel var ekstreme 80 pct. over udbudsprisen eller statens salgskurs til 330 pence. Aktien lukkede onsdag i 430 pence, efter at den i januar toppede i 615 pence.
Aktiefokus