Så meget kommer det til at koste at køre under Femern
Femern A/S fremlægger i en ny analyse, hvor meget det kommer til at koste at køre igennem Femern-tunellen, når den står færdig i 2021.
Overvejer du en smuttur til Tyskland, når Femern-forbindelsen står færdig, kan du allerede indregne billetprisen i dit rejsebudget.
Femern A/S sætter nu tal på, hvad det kommer til at koste at køre under Femern Bælt, når tunnelen efter planen åbner i 2021. Det viser den nye finansielle analyse, som Femern A/S udsender torsdag.
En almindelig personbil skal betale 484 kr. for at køre under Femern, mens en lastbil skal af med 2.059 kr. Begge tal er i 2014-priser, så der skal tages højde for inflation, når Femern-forbindelsen åbner om ca. syv år.
Det er første gang i flere år, at Femern A/S - der hører under det statsejede Sund & Bælt - sætter pris på, hvad det kommer til at koste at bruge forbindelsen mellem Danmark og Tyskland.
Sidste gang var i projekteringsloven fra 2009, hvor billetprisen var angivet til 450 kr. Med inflationen er den ifølge Femerns beregninger steget til de nuværende 484 kr.
Til sammenligning koster en billet over Storebæltsbroen i dag 235 kr. for en personbil, mens de største lastbiler skal af med 1.680 kr. På Øresundsbroen skal en personbil slippe 335 kr., mens lastbiler skal betale ca. 1.300 kr.
Transportminister Magnus Heunicke (S) mener, at prisniveauet er fair.
»Vi har taget samme pris, som det koster at tage færgen« siger han.
Er 484 kr. for en billet til en personbil ikke dyrt?
»Priserne hos færgerne er meget varierede, men det er på det niveau, vi har lagt priserne. Forskellen er her, at du er ovre på 10 minutter i stedet for. Og der er altid plads,« siger ministeren.
Den finansielle analyse, som Femern A/S udsender i dag, kommer til at danne baggrund for den anlægslov, der skal bane vej for den endelig igangsættelse af byggeprojektet. Loven skal til endelig afstemning i foråret 2015, og planen er, at byggeriet derefter kan gå i gang i sensommeren samme år.
Femern-forbindelsen bliver ca. 18 km. lang og kommer til at løbe fra Rødby på Lolland til den tyske ø Femern i Schleswig-Holstein.
I den første artikel var det angivet, at billetprisen var steget med 34 kr. i forholdet mellem tidligere priser og prisen i 2014. Det var en fejl, da der ikke var taget forbehold for inflation i den pris.