Erhverv

Mærsk-chef bekymret over tab i branchen

A.P. Møller-Mærsks containerrederi Maersk Line har sat resten af branchen til vægs, når det kommer til overskudsgrader.

Artiklens øverste billede
Administrerende direktør i Maersk Line, Søren Skou.

Rederiet ville dog gerne sætte lidt af sit forspring over styr, hvis det betød højere gennemsnitlige afkast for branchen. Det siger rederiets topchef, Søren Skou, i et interview med Financial Times, der er lagt på nettet i weekenden.

Maersk Lines overskudsgrad var på 8,2 pct. i andet kvartal, hvilket var 8,5 pct.point højere end konkurrenternes gennemsnit. I alt følger rederiet 13 rivaliserende containerrederier, hvoraf 10 var underskudsgivende eller leverede et nulresultat i første halvår.

- For Maersk Line er det en fordel at være i en position, hvor vi vokser mere end branchen. Men vi vil hellere leve med en mindre marginforskel og højere gennemsnitlig lønsomhed, siger Søren Skou til den britiske finansavis.

Han peger på, at de lave rateniveauer giver anledning til bekymring, da flere rederier sejler med så lav lønsomhed, at de ikke tjener nok til at erstatte deres aktiver, når de er udtjent.

Fragtraterne er faldet med 2 pct. om året det seneste årti, og det gør besparelser til en hverdagsforestilling i rederierne.

- Hvert år har vi behov for at finde besparelser der for det første dæmper effekten af inflation og derudover forhåbentligt reducerer omkostningerne med yderligere 1-2 pct. for at holde marginen på samme niveau, siger Søren Skou til avisen.

Maersk Line ventes ifølge Financial Times at bestille nye Triple E-skibe med en kapacitet på 18.000 tyvefodscontainere i løbet af første kvartal næste år. Endnu større skibe kommer næppe på tale, da efterspørgselen kun vokser med 4-5 pct. om året mod 10 pct. inden krisen satte ind.

Allerede på A.P. Møller-Mærsks kapitalmarkedsdag i slutningen af september bekendtgjorde konglomeratet, at det snart ville blive nødvendigt at bestille flere containerskibe for at kunne følge med markedet. Maersk Line har ellers været tilbageholdende med nyinvesteringer siden bestillingen af de 20 Triple E-skibe i 2011.

Ritzau Finans

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.