307 år gammel butik har aldrig tjent flere penge end nu
Det klassiske fødevaremagasin Fortnum & Mason åbnede nye butikker, og så gik det stærkt.
Den britiske detailkæde Fortnum & Mason tog i det forgangne regnskabsår hul på det vel nok mest spændende kapitel i sin 307 år lange historie.
I hvert fald set i et økonomisk lys.
Kæden, der er bedst kendt for sin store og eksklusive flagskibsbutik i London, fordoblede i det skæve regnskabsår, der sluttede i juni sit resultat før skat til 3,8 mio. pund (knap 36 mio. kr.). Det skete ud fra et salg, der steg med 14 pct. til 74,4 mio. pund svarende til ca. 700 mio. kr.
»Vi er begejstret for tallene. Det seneste regnskabsår var en milepæl for os, og de nye butikker i St. Pancras og i Dubai har begge været en kæmpe succes. Samtidig er Piccadilly (flagskibet, red.) bare blevet stærkere," siger Fortnum & Masons adm. direktør Ewan Venters.
For første gang i mere end 300 år åbnede Fortnum & Mason sidste år en ny butik. Det skete i forbindelse med den velbesøgte St. Pancras-togstation. Det skridt blev hurtigt fulgt af en butik i Dubai, den første uden for Storbritannien. Også nationens største lufthavn, Heathrow, har fået en Fortnum & Mason-afdeling.
Her kan passagererne så købe the eller måske en kurv med et udvalg af detailkædens varer.
Begge dele skal ifølge selskabets ledelse være særdeles populære og hovedårsagerne til salgsfremgangen. Kurvesalget steg med 18 pct. i fjor, mens tea-salget voksede med 13 pct.
Begge dele blev dog overgået af Fortnum & Masons salg via digitale kanaler. Her kunne man notere sig, at 25 pct. flere varer blev bestilt.
Ikke overraskende er julen den bedste periode over året for detailkæden, og det forgangne års resultat gør, at man venter sit bedste julesalg nogensinde.