Erhverv

SAS får ny partner

Det britiske lavprisselskab FlyBe skal flyve en række ruter for SAS Skandinavien.

Artiklens øverste billede
SAS bliver mere effektiv ved at lade partnere flyve de mindre ruter.

SAS fortsætter med at udbygge antallet af partnerskaber. Det skandinaviske flyselskab har indgået en kontrakt med FlyBe om at flyve en række ruter for SAS. Det er tale om korte, regionale ruter og primært fra Stockholm.

SAS har i de seneste år indgået flere og flere aftaler med eksterne operatører, som flyver for SAS på mindre ruter, som selskabet ikke selv kan betjene med fly i den rigtige størrelse.

FlyBe træder til med fire helt nye turbopropfly af typen ATR 72-600 med plads til 72 passagerer. Samarbejdet begynder i foråret 2015, og der er indgået en kontrakt på 6 år.

SAS ventes at fortsætte med flere partnerskaber i de kommende år, fordi det ofte kan være billigere at lade andre operatører flyve for sig.

»At vi lader andre selskabet flyve en del af vores ruter er ikke anderledes, end når McDonalds lader franchisetagere drive restauranterne. Jeg kan ikke udelukke, at vi lægger mere trafik ud, for det kan blive normen i vores industri,« siger Rickard Gustafson, koncernchef i SAS.

At vi lader andre selskabet flyve en del af vores ruter er ikke anderledes, end når McDonalds lader franchisetagere drive restauranterne.

Rickard Gustafson, Koncernchef i SAS

Ved at vælge at samarbejde med andre flyselskaber på de mindre ruter kan SAS effektivisere sin egen forretning, fordi selskabet ikke skal operere med mange forskellige flytyper. SAS har også kontrakt med det danske flyselskab Jettime.

Aftalen med FlyBe er kommet i stand, efter at det finske flyselskab Finnair har afbrudt samarbejdet om en stor del af produktionen med netop FlyBe. Parterne kunne ikke blive enige om betingelserne for et fortsat samarbejde. Det har åbnet for en aftale med SAS.

FlyBe er et britisk  med hovedkvarter i Exeter. Det er Europas største regionale fltyselskab.

Selskabet forsøget at komme ind på det danske marked ved at overtage bl. a. indenrigsflyvninger, da Cimber Sterling krakkede i maj 2012. Det mislykkedes dog, og årsagen var bl. a., at FlyBe ikke kunne få et billetsamarbejde med SAS, så passagerer på indenrigsruterne kunne flyve videre ud i verden med SAS.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.