Erhverv

Mærsk sætter fart på skildpaddestrategi

Maersk Line skruer op for CO2-sparemål - bl.a. ved at sejle langsommere.

Maersk Lines skal udlede 60 pct. mindre CO2 pr. container inden 2020, lyder det fra administrerende direktør i rederikoncernen, Nils Smedegaard.

Det betyder, at man i 2020 vil have reduceret sine udledninger med 15 mio. ton samtidig med, at man transportere 80 pct. større mængder. De nye mål er tre gange højere end det oprindelige sparemål på 20 pct., som blev lanceret i 2007. Det skriver Berlingske Business.

For Mærsk handler det om mere end miljø og klima, for der er langt bedre økonomi i at lade skibene sejle langsomt.

I 2013 mindskede Maersk Line udledningen af CO2 med 12 pct. i forhold til 2007 gennem et mindre forbrug af brændstof. Det bidrog med 764 mio. dollar på bundlinjen.

- I dag er vi industrileder på området. I begyndelsen var det de åbenlyse problemområder, eksempelvis gasafbrændinger på olieproduktionsplatforme, vi var bekymrede for. Efterhånden som vi har taget fat på CSR på andre områder af virksomheder, viser det sig, at der kan komme konkurrencefordele ud af det, siger Nils Smedegaard til Berlingske Business.

Han forklarer, at Mærsk prøver at finde veje, hvor virksomheden kan kombinere bæredygtighed med tiltag, der forbedre forretningen, og erkender, at målet med at spare brændstof er, at gøre virksomheden mere profitabel.

Ritzau Finans

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.