Kunderne vilde med problembank
Vestjysk Bank er helt i top, når man måler kundetilfredshed, viser ny analyse.
Det kan godt være, at Vestjysk Bank er en af de banker, som har været i negativt fokus efter finanskrisen. Men det er bankens kunder ligeglade med.
For ifølge en undersøgelse fra uvildige Mybanker er 7 ud af 10 kunder i Vestjysk Bank tilfredse. Vestjysk Bank overgås dermed kun af Sparekassen Vendsyssel, Arbejdernes Landsbank og Finansbanken.
På ét punkt banker Vestjysk Bank konkurrenterne eftertrykkeligt på plads. Det gælder, når kunderne spørges, om de er enige i, om banken har kompetente og servicemindede medarbejdere. Det er 86 pct. af kunderne i Vestjysk Bank enige i.
»De kan noget med bank og kunder i Vestjysk Bank, for banken scorer bedst for både priser og bankrådgivere. Rådgiverens evne til at tale med kunden, finde ud af hvor skoen trykker og levere det rigtige produkt til den rigtige pris er fortsat en kerneydelse fra banken,« siger Morten Westergaard, partner i Mybanker.
Undersøgelsen omfatter over 1.200 brugere, og der er flere bemærkelsesværdige resultater. Ingen af de fire største banker er nemlig med i top 3, uanset hvordan kundetilfredsheden måles. Bl.a. er det bemærkelsesværdigt, at ikke engang de avancerede netbankløsninger i storbankerne udløser stor tilfredshed blandt kunderne.
Her får Sparekassen Vendsyssel og Vestjysk Bank topkarakter.
Mybanker har spurgt, hvad der er vigtigst for bankkunderne. Top 3-listen ser sådan ud:
- Produkter der er konkurrencedygtige (63,7 pct.)
- God og overskuelig netbank (59,2 pct.)
- Kemi med bankrådgiver (39,2 pct.)
Arbejdernes Landsbank og Lån & Spar Bank vurderes også højt for konkurrencedygtige produkter. Nykredit har en overskuelig netbank, mens der er god service i Spar Nord Bank.
Endelig scorer Arbejdernes Landsbank, Handelsbanken og Sparekassen Vendsyssel højest i kategorien bankens image.
»Der er en tydelig sammenhæng mellem, hvilke banker der er vokset siden finanskrisen i 2008, og hvem der har et godt image. Det ved bankerne, og de investerer igen i at forbedre deres ansigt over for kunderne,« siger Morten Westergaard.
Der kan være flere forklaringer på, at hverken Danske Bank, Nordea Bank, Jyske Bank eller Sydbank er i toppen af hitlisten.
En af dem er, at der kommet øget konkurrence.
»Mange af vores brugere har oplevet, at de har kunnet opnå bedre vilkår ved at skifte fra en storbank til en mindre enhed med mere konkurrencedygtige priser,« konstaterer Morten Westergaard.