Erhverv

Vejens tunge drenge kommer frem på gas

Gas egner sig som drivmiddel bedst til den tunge transport, hvor varer og passagerer i stort antal skal fragtes rundt.

Artiklens øverste billede
Som den første affaldstransportør i verden har M. Larsen Vognmandsfirma A/S i Brøndby fået en Scania P 280 med Euro 6 gasmotor. Foto: Scania

Det moderne samfund er afhængigt af transport af varer, og det foregår med lastbiler, men elbilerne har ikke rækkevidden, og brintbilerne har ikke effektiviteten. Derfor er tunge køretøjer drevet af naturgas eller biogas fremtiden for den tunge transport af varer og passagerer.

De nyeste tal fra Danske Bilimportører viser, at der per den 1. september 2014 kører 137 gasdrevne køretøjer rundt på de danske veje.

Ifølge Energistyrelsen gør de danske afgiftsforhold, at der ikke umiddelbart er god økonomi for privatkunder i at skifte til gasbil.

»Gas til transport er et begyndende marked, som især retter sig mod de tunge køretøjer som busser og renovation. En række kommuner er gået i front, bl.a. Fredericia, Skive og Holstebro, hvor dele af bus- og renovationskørslen nu kører på gas fra naturgasnettet. De får dermed mulighed for at anvende biogas i transport, som er et af de samfundsøkonomisk billigste fossilfri alternativer i tung transport,« siger senioranalytiker hos Energinet.dk Jeppe Bjerg.

Energistyrelsen vil gerne understrege, at gas ikke skal anvendes i let transport, da elektrificering er et bedre alternativ med tre til fire gange så høj energieffektivitet, mens gas er velegnet til tung transport.

Det har producenten af lastbiler og busser Scania fået øjnene op for og er begyndt at producere gasdrevne køretøjer. Salgsdirektør hos Scania Danmark Anton Freiesleben fortæller, at lastbilproducenten har tiltro til tre alternative brændstoffer. Det drejer sig om biodiesel, ethanol og gas – naturgas og biogas.

Biogassen kan pumpes ind i systemet et hvilket som helst sted, og kunderne kan tanke gas hvor som helst fra nettet

Anton Freiesleben, salgsdirektør hos Scania

»Natur- og biogas er ideelt i Danmark, da vi har et fuldt udbygget distributionsnet for naturgas. Biogassen kan pumpes ind i systemet et hvilket som helst sted, og kunderne kan tanke gas hvor som helst fra nettet. Med en certifikatordning som for grøn elektricitet sikrer kunden sig, at han tanker biogas på sin lastbil eller bus, selv om det i virkeligheden er en blanding med naturgas,« siger Anton Freiesleben.

Scania-fabrikken i Södertalje, Sverige, udleverer af konkurrencehensyn ikke de konkrete produktionstal, men oplyser via Scanias danske pressechef, Mikael Friis, at produktionen for tiden udgør under en pct. dvs. maks. 800 enheder af en årlig produktion på 80.000 enheder. I Danmark har Scania det seneste års tid leveret ca. 30 stk. lastbiler og busser.

Hos Scania mener Anton Freiesleben, at der er en række fordele forbundet med at basere den tunge transport på gas.

»Gassen har meget lave emissioner, og de sodpartikler, der bliver udledt, kommer alene fra smøreolie i motoren. Samtidig har gasmotoren tre til fire decibel lavere lydniveau end en tilsvarende diesellastbil. Udfordringen er, at man skal installere nogle meget dyre gastanke på lastbilen, og de har en begrænset volumen, der giver en maksrækkevidde på 500 km,« siger Anton Freiesleben.

Ydermere mener Freiesleben, at der mangler økonomisk incitament til at køre gasbil.

»Det er ikke nogen besparelse ved at køre på biogas. Det koster mere, og det gør, at det ikke udvikler sig i almindelighed. Vognmanden kan ikke spare på det, for det kan f.eks. koste 7 pct. mere at køre på biogas. Det kan han ikke absorbere. I stedet skal der være en transportkøber, som er villig til at betale mere for grøn transport. Der er potentiale hos kommuner, som har committet sig til at nedbringe CO2-udledningen.«

Infrastrukturen i Danmark til gasbiler er også først ved at blive etableret nu. En række selskaber har valgt at gå forrest i oprettelsen af tankstationer, hvor der sælges gas til transport. Det drejer sig bl.a. om E-On, OK, HMN og NGF Nature Energy. HMN Naturgas forventer ved årsskiftet at have syv gastankstationer. E-On har etableret et samarbejde med OK og åbnede deres første tankanlæg på Amager i 2013. Naturgas Fyn var de første, der engagerede sig i området ved at gå ind i projektet i Fredericia, hvor en række nye busser kører på gas.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.