Erhverv

Sort shoppe-fredag skuffede

I USA blev der handlet for 6,5 mia. dollar mindre på årets Black Friday weekend end i 2013.

Artiklens øverste billede
Black Friday skuffede for smykkebranchen. Men der mangler stadig mange juleindkøb, lyder det optimistisk fra Sydbank.

"Black Friday" blev mindre sort end normalt i år.

Det viser tal fra National Retail Federation, som mandag har offentliggjort forbrugsrapport for den amerikanske Black Friday-weekend, som strakte sig fra Thanksgiving-torsdag d. 27. til søndag d. 30. november.

I alt 134 mio. amerikanere har mindst én gang luftet pengepungen i perioden og det gennemsnitlige køb har været på 380,95 dollar eller lige godt 2.300 kr.

Det lyder måske alt sammen meget godt, men det er en tilbagegang i forhold til sidste år. I 2013 blev der samlet shoppet for 57,4 mia. dollar. Det tal er faldet til 50,9 mia. i 2014.

Også smykkeindustrien skuffede. 15 pct. af de 134 mio. forbrugsivrige amerikanere købte smykker under årets sorte fredag. Det er 15,9 pct. færre end sidste år, hvor tallet lå på 16,9 pct.

Det varsler skidt for Pandoras fjerde kvartal, lyder det fra Sydbank.

»Det er en enkeltstående weekend, og et kvartal er 90 dage, så tallene udgør ikke hele julesalget for Pandora. Omvendt er det til den svage side, og Black Friday er historisk klart den vigtigste weekend i detailbranchen hele året. Det betyder nok, at der skal løbes hurtigere resten af året,« siger senioranalytiker i Sydbank, Søren Løntoft Hansen.

Han understreger dog, at betydningen af Black Friday muligvis er ved at ændre sig. Bedringen i den amerikanske økonomi kan betyde, at forbrugerne ikke i samme stil jagter de gode tilbud, og så vinder online handel frem, som giver forbrugerne mulighed for at finde gode tilbud helt frem til jul.

»Black Friday plejer at give en indikation for, hvordan detailbranchen har det, men den er ikke nødvendigvis en strømpil for fjerde kvartal,« siger Søren Løntoft Hansen.

Pandoras seneste kvartalsregnskab viste en fremgang i salget til de amerikanske forhandlere på 13,9 pct. i tredje kvartal. Søren Løntoft Hansen vurderer trods den ringe sorte fredag, at Pandoras lykkejagt i det nordøstlige USA, hvor smykkekæden har indledt en opdatering af butiksnetværket, vil give gevinst.

Han hæfter sig også ved  tal i rapporten fra National Retail Feredation, som viser, at færre amerikanere færdiggjorde deres juleindkøb under årets Black Friday.

Så selvom 43,5 pct. således ikke behøver stresse mere over manglende julegaver - et fald siden 2013, hvor tallet lå på 44,9 pct. - så kan det betyde, at flere smykker finder vej til under juletræet i decembersalget.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.