Hartmann har købt Sanovos støbepapaktiviteter i Sydamerika
Hartmann har indgået aftale om at købe Sanovo Greenpacks sydamerikanske støbepapaktiviteter for 300 mio. kr., svarende til en EBITDA-multipel på 5,5.
Sanovo Greenpack er Sydamerikas førende producent af æg- og frugtemballage i støbepap med omkring 600 medarbejdere og fire produktionsfaciliteter i Brasilien og Argentina.
Sanovo Greenpack ventes at generere en omsætning på omtrent 400 mio. kr. og et driftsresultat på cirka 45 mio. kr. i 2014 med udgangspunkt i de nuværende valuta-kurser, fremgår det.
- Vi har skabt et stærkere Brdr. Hartmann i de senere år, og købet af Sanovo Greenpack er et naturligt næste skridt i vores bestræbelser på at accelerere væksten. Sideløbende med udvidelsen i Sydamerika fastholder vi vores fokus på at optimere forretningen i Europa og fortsætte fremgangen i Nordamerika i kølvandet på udvidelsen af vores produktionskapacitet i Canada, siger Ulrik Kolding Hartvig, administrerende direktør i Hartmann, i meddelelsen.
Handlen er bindende og vil styrke Hartmanns indtjening pr. aktie (EPS) allerede næste år. Aftalen ventes gennemført primo 2015.
- Derfor ser vi også frem til i fællesskab med Sanovo Greenpacks ledelse og medarbejdere at udnytte vores samlede erfaring inden for udvikling, produktion og salg af støbepapemballage for at skabe en stærkere koncern til gavn for vores aktionærer, medarbejdere og kunder, siger Ulrik Kolding Hartvig.
Hartmann fastholder forventningerne om en omsætning på 1,6-1,7 mia. kr. og en overskudsgrad på 9,0-10,5 pct. i 2014. Købet af Sanovo Greenpack forventes at medføre særlige omkostninger i niveauet 7 mio. kr. i 2014.
Selskabets nye finansielle forventninger og strategi præsenteres i Hartmanns årsregnskab til marts næste år, som tidligere meddelt.
Ritzau Finans