Erhverv

Taxikunder kan komme til at hænge på ekstraregning

Konsekvenserne af nyt taxisystem i Københavns Lufthavn vil kunne mærkes langt væk, advarer branchen.

De københavnske taxiselskaber er ikke tilfredse med, at branchen alene kommer til at betale for et nyt bomsystem i Københavns Lufthavn, der skal mindske trængslen.

Ifølge formanden for Dansk Taxi Råd, John Lindbom, vil selskaberne have Københavns Lufthavn til at betale en del af regningen.

- Det er klart, at vi er interesserede i, at passagerer, der ankommer til lufthavnen, får en ordentlig service, og det vil vi gerne være med til at forbedre. Men vi mener ikke, at vi skal betale regningen alene. Det er urimeligt, siger John Lindbom.

For at komme trafikkaos til livs vil lufthavnen indføre det nye system, der skal regulere antallet af taxier. Finansieringen af bomsystemet skal findes ved at sende eneret til lufthavnsturene i udbud. Prisen bliver 17 millioner kroner om året.

Lufthavnen har tidligere foreslået et gebyr på 20 kroner for en lufthavnstur som finansiering af bomsystemet. Men det har Taxinævnet i Region Hovedstaden sagt nej til.

John Lindbom, formand for Dansk Taxi Råd.

Regningen ender dog alligevel hos kunderne i sidste ende, erkender formanden. Hvis vognmændene skal betale, vil omkostningerne ifølge Taxinævnet indgå i det almindelige prisindeks fra Danmarks Statistik, som tager højde for de omkostninger, der er ved at drive taxi.

- Det kan ende med en takststigning for samtlige passagerer. Det, mener vi, er helt urimeligt. Der er jo mennesker, der aldrig kommer i lufthavnen. Hvorfor skulle de betale en dyrere taxiregning, end de plejer at gøre.

- Vi er ikke interesseret i bare at lade priserne stige, fordi vi mister kunder hver gang, siger John Lindbom.

Ifølge taxiformanden er der omkring 1.800 vogne i Region Hovedstaden, hvor fire selskaber i dag må betjene lufthavnen.

Københavns Lufthavne har fremlagt planerne om at sende lufthavnsturene i udbud for taxiselskaberne torsdag. Ifølge selskabernes formand er det endnu uvist, hvordan selskaberne forholder sig til planen.

- Nu må vi se, om der er et selskab, der byder alene, eller man går sammen i et konsortium, siger John Lindbom.

Det nye system skal være klar 1. maj 2015.

Ritzau

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.