Banker sælger primært de dyreste investeringsforeninger
Bankerne sælger mere end dobbelt så mange investeringsforeningsbeviser med høje omkostninger end med lave.
Professorer bag undersøgelse vurderer bankernes incitament til at sælge de dyre foreninger som alt for stort og sætter spørgsmålstegn ved, om bankernes rådgivning er god nok. Det skriver Berlingske Business.
Ny analyse fra Copenhagen Business School og Aarhus Universitet viser, at bankerne foretrækker salg af de investeringsforeninger med de højeste omkostninger, da det sikrer bankerne højere formidlingsprovision.
- Der mangler gennemsigtighed, klarhed og konkurrence på dette punkt. De stordriftsfordele, som der er ved de største foreninger, kommer slet ikke kunderne til gode. De dyreste foreninger er bestemt ikke altid de bedste, udtaler Ken L. Bechman, der er en af professorerne bag undersøgelsen.
Undersøgelsens fund resulterer i et kritisk syn på bankernes adfærd fra professorernes side, der understreger at bankernes indtjening på rådgivning i denne sammenhæng ikke baseres på den mængde rådgivning, som kunden modtager.
- Bankerne skal tjene penge på at levere rådgivning. Problemet er bare, at indtjeningen knytter sig til noget, der ikke altid er i opsparernes interesse, lyder det fra Ken L. Bechman.
Ritzau Finans