Møbelboss har 20-30 butikker på dødsliste
Op mod 30 butikker skal lukkes, og 20 skal have ny ejer hos kriseramte Boconcept.
Boconcept skal styles anderledes på de indre linjer for at øge lønsomheden på den længere bane.
Målet er en overskudsgrad på 5-7 pct. i 2016/17, og for at nå den ambition bliver det nødvendigt at lukke butikker og markeder samt at ændre møbelkædens kreditgivning til franchisetagerne.
I alt koster manøvren 70 mio. kr. til hensættelser og nedskrivninger, hvoraf 57,8 mio. kr. skæmmer regnskabet for andet kvartal.
- Den væsentligste årsag til det her er, at en for stor del af vores butikker ikke er profitable. Derfor har vi igennem nogle år måttet tage nogle ret store tab på debitorer, hvilket er fortsat ind i det her regnskabsår. Det er det, vi tager konsekvensen af nu, siger administrerende direktør i BoConcept Torben Paulin til Ritzau Finans.
Han skal nu igennem en større sanering af kæden. Omkring 20-30 butikker, eller op til hver tiende af de nuværende omkring 300 butikker, skal lukkes. Dertil kommer, at Boconcept vil forsøge at finde nye franchisetagere til omkring 15-20 butikker, som ledelsen vurderer er dårligt drevet.
- Vi kigger på en bruttoliste på omkring 50 butikker, siger Torben Paulin.
- Det er butikker, der ligger rundt omkring, men primært i Europa, USA og Sydamerika. Grunden til, at jeg siger det på den måde, er, at vi har en række butikker i Asien og Mellemøsten, og der er ikke nogle af dem i kikkerten. Det er vigtige områder for os, uddyber han.
I alt venter Boconcept, der er tilstede i omkring 60 lande, at skulle lukke 5-10 markeder.
- Jeg kan ikke komme ind på hvilke, for jeg er nødt til at tale med de pågældende franchisetagere først. Men det er de mindste markeder, siger Torben Paulin.
Tab på franchisetagere
Butikslukningen skal medvirke til at få bugt med de store tab på debitorer, Boconcept har haft de senere år. De samlede hensættelser til tab på varer, der er leveret, men ikke betalt, udgør 72 mio. kr. siden den 1. maj 2012. Det er hele 3 pct. af omsætningen. Derfor vil Boconcept nu indføre en ny kreditpolitik:
- Den er ganske enkel. Ingen penge, ingen varer, fortæller Torben Paulin.
Væk skæres den hjælp, Boconcept begyndte at yde butikker i kølvandet af finanskrisen. Hjælpeforanstaltningerne var support og hjælp til driften, men også økonomisk hjælp.
- Og der må vi bare sige, at når vi ikke har kunnet fikse det på seks år, og vi ikke tror, at verden bliver så voldsomt meget anderledes på den korte bane, så er vi nødt til at tage konsekvensen af det. Og set i bakspejlet var det måske også noget, vi skulle have gjort for et par år siden, siger Torben Paulin.
Venter overskud næste regnskabsår
Boconcepts driftsresultat i andet kvartal blev et underskud på 57,2 mio. kr., men de røde tal var en konsekvens af ekstraordinære omkostninger på 57,8 mio. kr. til ændringerne. For hele 2014/15 nedjusteres forventningerne til et nulresultatet på driften før restruktureringsomkostningerne, der ventes at løbe op i 70 mio. kr. Tidligere ventede Boconcept en overskudsgrad på 2-3 pct. og indikerede dermed et driftsoverskud i størrelsesordenen 22-33 mio. kr.
I 2015/16 ventes Boconcept atter at kunne vise overskud trods forventninger om et omsætningsfald på grund butikslukningerne, der også tæller nogle af Boconcepts egne butikker. I alt er der sat 18 mio. kr. af til lukning af Boconcepts egne butiker, 12 mio. kr. vil gå til nedskrivninger af goodwill og masterrettigheder, mens der vil blive hensat 40 mio. kr. ekstraordinært til tag på debitorer vedrørende lukninger af franchisebutikker.
- Tab på debitorer og serviceringsomkostningerne af butikkerne er større i år, så dermed vil det pynte på vores bundlinje næste år, selv om vi får omsætningsnedgangen, siger Torben Paulin.
Han nævner desuden, at Boconcept har brugt mange midler på et kæmpe kollektionsskifte i september. I alt 60 pct. af kollektionen er nye eller opdaterede produkter og vil med få udskiftninger og nyheder blive fastholdt frem til 2016.
- Vi stopper lige lidt op nu, men det er ikke fordi, vi skal udvikle mindre, men mere fordi vi vil gå fra at introducere varer en gang om året til at have løbende introduktioner. Vi vil komme med nyheder flere gange om året. Så får jævnet arbejdspresset ud hos os, og vi giver kunderne en ekstra grund til at besøge os i butikkerne, siger Boconcept-direktøren.
Ritzau Finans