Toyota bygger mere sikkerhed ind i bilerne
Fra næste år er Toyota klar med to nye sikkerhedspakker til sine biler.
Mere sikkerhed til en pris der er til at betale, så de nyeste sikkerhedssystemer bliver tilgængelige for endnu flere bilister.
Det er ambitionen hos den japanske bilproducent Toyota, der allerede i 2015 begynder at rulle to nye sikkerhedspakker ud - en til de kompakte biler og en til de større bilklasser. Læs mere om pakkerne hos Toyota.
Begge systemer bruger både kamera og radar til at advare føreren om genstande rundt om bilen, uanset om det er andre biler eller fodgængere. Systemerne kan også bremse bilerne og på den måde hindre ulykker eller i det mindste begrænse skaderne.
Når Toyota næste år introducerer den nye brintbil Mirai i Danmark, vil den - ifølge Toyota - være spækket med nyudviklet sikkerhedsudstyr, der skal forhindre ulykker.
Men samtidig er Toyota klar med to sikkerhedspakker under Toyota Safety Sense-begrebet. Der bliver tale om en C-pakke til de mindre biler og en P-pakke til biler fra mellemklassen og opefter.
Se systemerne i Toyotas præsentationsvideo:
C-pakken omfatter Pre-collision System (PCS), Lane Departure Alert (LDA) og Automatic High Beam (AHB).
PCS kan nødbremse bilen ved hastigheder op til 80 km/t. LDA advarer, hvis bilen er på vej ud af sin vognbane, mens AHB betyder, at bilen altid kan køre med fjernlys, fordi systemet automatisk blænder lyset ned ved møde med forankørende eller modkørende.
P-pakken er en overbygning til C-pakken.
Det betyder, at PCS ikke kun reagerer på andre biler, men også på fodgængere. Her virker det ved hastigheder op til 80 km/t, men over for andre biler kan systemet nødbremse bilen fra topfart.
P-pakken indeholder også en radarstyret Cruise Control, der holder afstand til en forankørende bil.
Udover de to sikkerhedssystemer, der er på vej i en række af Toyotas modeller, arbejder bilproducenten også på systemer, der udveksler informationer mellem bilerne.
Det kan bl.a. udnyttes i vejkryds, hvor sensorer over vejen registrerer anden trafik og sender oplysningerne til bilen.
Toyota i Danmark kan endnu ikke oplyse hvilke biler, der bliver de første til at få sikkerhedssystemerne installeret.
»Foreløbig har vi kun fået at vide, at det sker i løbet af 2015. Vi kender heller ikke priserne endnu,« fortæller pressechef Anders Tystrup.
Moritaka Yoshida med titel af senior manager hos Toyota har dog over for The Wall Street Journal oplyst, at sikkerhedssystemerne vil blive billigere end tilsvarende systemer hos konkurrenterne.