Flyselskaber har kasinoagtige afdækninger
Det er ikke kun danske OW Bunker, der har haft problemer med afdækningen af oliekontrakter.
Nogle asiatiske luftfartsselskaber som eksempelvis Singapore Airlines har afdækket sit brændstofforbrug til et gennemsnit på 116 dollar per tønde jetbrændstof sammenlignet med den nuværende spotmarkedskurs på cirka 85 dollar per tønde. Det skriver Bloomberg News.
De globale luftfartsaktier har været flyvende i takt med de kraftigt faldende råoliepriser, men afdækningen kan betyde, at nogle af luftfartsselskaberne kan ende op med at tabe penge på det pludselige fald, idet det kan føre til papirtab, som luftfartselskaberne bliver nødt til at tage eller også bliver de nødt til at betale ekstra for at komme ud af kontrakterne før udløb.
Forretningsdirektør Mark Clarkson fra OAG Aviation, der leverer data om flyselskaber, udtaler, om flyselskabernes afdækning, at det er ligesom at gå på kasino, idet de potentielle tab kan blive meget større end på et kasino.
Da olien sidst styrtdykkede efter at have nået en top på knap 150 dollar per tønde i juli 2008 rapporterede kinesiske luftfartsselskaber og Singapore Airlines alle tab som følge af tab på brændstofafdækninger. Det kan ifølge Bloomberg News betyde, at de vil være tilbageholdende med at skære i brændstoftillægget og sænke billetpriserne for forbrugerne.
For de asiatiske luftfartsselskaber udgør udgifterne til jetbrændstof den største udgiftspost, og i nogle tilfælde tæt ved 50 pct. af de samlede udgifter. Singapore Airlines er steget 7,6 pct. til 10,98 singapore dollar i løbet af den seneste måned, hvilket er en kursmæssig underpræstation i forhold til eksempelvis den tyske luftfartsgigant Lufthansa, der i samme periode er steget med knap 18 pct. eller Air France, som i samme periode er steget 25 pct.
Aktiefokus