Husstøvmider er nøglen til global succes for dansk koncern
Allergikoncernen ALK-Abelló har ambitioner om tocifrede vækstrater, og det skal opnås gennem en ny tablet mod husstøvmideallergi.
Men konkurrencen i Europa er intens og priserne lave, hvorfor ALK vender blikket mod nye vækstmarkeder i Sydamerika og Asien. Det skriver Børsen.
I dag henter selskabet 85 pct. af sin omsætning i Europa, men her er vækstudsigterne yderst begrænsede. Derimod ser ledelsen stort potentiale i Sydamerika, Rusland, Taiwan, Sydkorea og Australien.
- Dét, som skal ekspandere denne virksomhed, er, at vi får husstøvmidetabletten gjort til et globalt produkt i en kombination af partnerskaber og opkøb, siger ALK-Abelló-topchef Jens Bager til Børsen og vurderer, at tabletten har mulighed for at blive det største produkt i porteføljen.
Den danske allergivirksomhed har allieret sig med Merck i USA, Torii i Japan og amerikanske Abbott, der skal stå for dele af salget på nye vækstmarkeder.
ALK frygter dog, at der på de nye markeder mangler læger, der er tilstrækkeligt uddannet inden for immunterapi. Og på etablerede markeder som det amerikanske tjener lægerne mere på at fastholde eksisterende behandlingsformer, og den politiske vilje til at ændre dette er begrænset, da allergi ikke er en livstruende sygdom.
- Risikoen er, at tingene kommer til at tage længere tid, end vi ønsker, udtaler Jens Bager.
Ritzau Finans