Erhverv

Nye muligheder ved McDonalds-kassen

Fald i salget hos burgerkoncernen i USA sætter gang i McDonalds' jagt på nye teknologiske løsninger, der kan øge fastfood-salget. I Danmark overvejer McDonalds også mobilbetaling.

Artiklens øverste billede

En burger betalt med mobilen.

Det kan blive fremtiden på McDonalds’ restauranter, der vil gøre det endnu nemmere at nappe et »Happy Meal« med børnene eller en cheese burger med på vej hjem fra julefrokosten.

»Vi undersøger hele tiden nye digitale løsninger, og betaling med mobilen med f.eks. MobilePay eller Swipp er nogle af de muligheder, vi ser på. Men vi kan ikke løfte sløret for konkrete planer endnu. Det er dog noget, vi arbejder fokuseret på, og vi kommer også til at lancere nyt på området inden for de kommende to år,« fortæller pressechef i McDonalds Danmark, Pia Tobberup.

At et ”betalings-makeover” er på vej, var også meldingen fra McDonalds’ hjemland USA mandag, da nye tal afslørede, at McDonalds’ salg lige nu oplever det største fald i det seneste årti.

Nye tal for »same-store« salget, der omfatter de restauranter, der er åbnet i år, viste et dyk i november på 4,6 pct. i USA, ligesom fastfoodkædens salg også globalt blev reduceret med 2,2 pct.

Vi undersøger hele tiden nye digitale løsninger, og betaling med mobilen med f.eks. MobilePay, eller Swipp er nogle af de muligheder, vi ser på.

Pia Tobberup, pressechef McDonalds Danmark

Derfor meddelte McDonalds i USA mandag, at selskabet det kommende halvandet år vil arbejde for at modernisere sine burgerbutikker gennem renoveringer, mobile apps og teknologiske opgraderinger. Forbedringer, der hører under projektet »Experience of the Future«, hvor netop burgerbetaling med telefonen er på tegnebrættet.

På nogle markeder er McDonalds samtidig også i gang med at teste servering ved bordene, mere lokalt tilpassede menuer samt kunders mulighed for selv at sammensætte deres yndlingsburger.

Herhjemme kan McDonalds dog ikke klage over danskernes appetit. De seneste tal fra Dansk Aktie Analyses gennemgang af regnskaberne for 2013 viste, at McDonald’s seneste overskud lød på 85 mio. kr. i deres i alt 17 restauranter, som McDonald’s Danmark selv står for driften af.

Franchisekæden har dog i alt 89 McDonalds-restauranter i Danmark - hvoraf den nyeste åbnede i Næstved i august i år. Og flere burgerjoints er på vej.

»Vi har planer om at åbne to nye restauranter mere i det nye år,« fortæller Pia Tobberup.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.