Erhverv

Truet bagerkæde tæt på overlevelse

Guldbageren er presset til det yderste. Medlemmerne skal spytte i kassen.

Artiklens øverste billede
Guldbageren kæmper for at overleve i en branche, der er præget af stærk konkurrence.

Landets største bagerkæde har forbrudt sig mod regel nummer et i branchen. Den om, at man ikke skal slå større brød op, end man kan bage.

Eller sagt på en anden måde: Selskabet bag kæden med 54 medlemmer har brugt flere penge, end den har, og det betyder, at kæden er truet af konkurs.

I et forsøg på at afværge et økonomisk kollaps allerede før jul har Guldbagerens ledelse bedt medlemmerne - alle selvstændige bagerbutikker - om at indskyde 20.000 kr. hver i selskabet, og den proces ser ud til at bære frugt.

»Jeg tror ikke på, at vi går konkurs,« siger kædekoordinator Michael Mikkelsen.

Deadline for medlemmerne til at beslutte, om de vil være med eller ej, er onsdag inden midnat, og indtil videre har 40 tilkendegivet, at de er klar til at indskyde 20.000 kr. hver, mens et par håndfulde har afvist og dermed er klar til at forlade kæden.

»Vi oplever stor opbakning fra medlemmerne, men vi kommer dog også til at miste medlemmer,« siger Michael Mikkelsen.

Guldbageren A/S leverede i 2013 et resultat før skat på -1,2 mio. kr., hvilket gjorde et kraftigt indhug i egenkapitalen.

Tidligere i år smækkede indkøbs- og markedsføringskædens bankforbindelse kassen i, og Guldbagerens bestyrelse skulle derfor i al hast finde en løsning på en gæld på 4 mio. kr. Det lykkedes via en samarbejdspartner.

Det er ikke mindst overgangen til en ny hovedleverandør, der har givet problemer, fordi den har medført flere regnefejl, som betyder, at økonomien ikke har hængt sammen.

Medlemmerne er derfor blevet bedt om at bidrage med ny driftskapital udover de 20.000 kr., som de indskød, da de gik ind i kæden.

Brød er blevet allemandseje. Tankstationer, supermarkeder, discountbutikker, alle sælger brød, og man skal være dygtig for at gøre en forskel.

Michael Mikkelsen, kædekoordinator, Guldbageren

Det kan virke tungt for en branche, der er under pres fra alle sider.

»Brød er blevet allemandseje. Tankstationer, supermarkeder, discountbutikker, alle sælger brød, og man skal være dygtig for at gøre en forskel,« siger Michael Mikkelsen.

Han mener derfor, at det er endnu mere nødvendigt at stå sammen i en kæde som Guldbageren, der har 26 år på bagen.

»Vi kom fra en tid, hvor Merrild-kaffe og Sorbits var det, der havde de bedste salgspladser i butikkerne, og der har vi med Guldbageren været med til at løfte standarden, og jeg tror også på en fremtid for kæden,« siger Michael Mikkelsen.

Guldbageres bestyrelse vil træde sammen torsdag for at beslutte, om kæden skal køre videre.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.