Internetrobotter ser reklamer om natten
I ly af mørke og teknologi bliver selskaber frarøvet milliarder.
Reklamevisningerne bliver dumpet, hvilket gør reklamerne dyrere. Det er hackere, som sætter andres computere til at arbejde med at se reklamer, og dermed foregive at annoncørerne har kundernes interesse. Det er konklusionen efter et studie lavet af White Ops for Association of National Advertisers i USA.
Studiet viser, at op mod 23 pct. af visningerne sker til robotterne, og dermed ikke egentlige mennesker og potentielle nye kunder. Samtidig vurderes det at denne form for bedrageri vil koste annoncørerne 6,3 mia. dollar i 2015. Association of National Advertisers er medlemsbaseret med 640 medlemmer og det er de helt store drenge i klassen med medlemmer såsom detailgiganten Wall Mart Store, bilgiganten Ford og fastfoodkæden Wendy’s.
- Vi bliver berøvet. Dette er ikke ineffektivitet eller en sløv processtyring. Dette er kriminalitet, pointerer Bob Liodice fra Association of National Advertisers over for Bloomberg News.
White Ops’ koncernchef Michael Tiffany ser også problemer med selskabets resultat fra studiet, idet han vurderer, at dette underminerer tilliden til det hurtigt voksende marked.
I 2014 vurderes det at internetreklamemarkedet vil stå for 10 pct. af det samlede reklamemarked i USA ifølge EMarketer, og andelen ventes at vokse til 19 pct. i 2018.
Hackerne bruger software (malware) til at styre andre, typisk private, computere. På den måde dirigeres computerne til at klikke på reklamer og kigge på videoreklamer. Hackerne har dermed en vare de kan sælge, men de går ikke direkte til reklameudbyderne. Hackerne kan sælge deres vare videre til internetoptimeringsvirksomhederne, som kan vise flotte resultater over for sine kunder.
Aktiefokus