Erhverv

Mobilepay gemmer på mere end bare "årets ord"

Danske Banks betalingsapp er årets produkt og har hevet banken ud af sin troværdighedskrise, mener ekspert.

Artiklens øverste billede
Mobilepay er "årets produkt", hedder det fra ekspert i markedsadfærd, som mener, at det er vejen frem for Danske Bank.

Mobilepay vinder titlen som årets ord hos Sproglaboratoriet på P1 over andre moderne udtryk som madspild, byhave og normcore.

Men årets ord er mere end bare en hyppigt udtalt frase, lyder det fra ekspert i markedsadfærd og administrerende direktør i Firstmove, Kirsten Poulsen:

»Det er den bedste reklame, banken kunne ønske sig. Succesen understreges af, at det ikke bare er et produkt for deres egne kunder, men at det har spredt sig over alt i bankverdenen. Det handler om at tænke ud over egne behov, og det har Danske bank formået med det her produkt,« siger hun.

Hos Mobilepay havde man ikke forventet udnævnelsen, men tager imod med åbne arme.

»Min umiddelbare reaktion var ”hold da op.” Det var ikke noget, vi havde forventet. Jeg fik en sms 10 minutter før udnævnelsen, så jeg anede ikke noget om det, men det giver os da gejst og lyst til at blive ved med at udvikle Mobilepay, og gøre løsningen endnu bedre,« siger chef for Mobilepay-divisionen i Danske Bank, Mark Wraa-Hansen.

Han understreger, at Mobilepay fra starten var tænkt som et produkt mere end markedsføring, og at fokus var på produktets udvikling i samarbejde med kunderne. En stige, som Danske bank vil blive ved med at klatre op ad, siger han.

Mobilepay er mere end bare et produkt eller årets ord, mener Kirsten Poulsen.

»Årets ord kommer ud af, at Mobilepay er årets produkt. Danske Bank havde mistet al troværdighed i dårlig branding og kommunikation, og så kommer de med et produkt, som alle bare hopper med på. Mobilepay er et hit rent produktmæssigt og er samtidig en meget fornuftig strategi for banken, som på denne måde bruger pengene på et produkt i stedet for reklamer, der måske bare taler ned til folk,« siger hun.

I tabellen herunder kan du se Sproglaboratoriets udnævnelser:

Årets ord Mobilepay
Årets spritnye ord Spornoseksuel
Årets ghettodanske ord Shabab/shababe
Årets øv-ord Bum
Årets skønne ord Søstjernemel


Udnævnelsen kommer dagen efter nyheden om, at konkurrenten Swipp får drøje hug på de sociale medier for sin kampagne. Du kan se kommentarer om Swipps markedsføringskampagne nederst i artiklen.

Til nyheden om Mobilepays udnævnelse svarer Swipps presseafdeling at det ”at Swippe” blev optaget i Nudansk ordbog af Dansk Sprognævn i 2013.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Marketing og Statistik, det gør du her: opdater dit samtykke.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Marketing og Statistik, det gør du her: opdater dit samtykke.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.