IC4-motorer ramt af omfattende fejl
25 større og mindre fejl er gennem årene opstået på IC4-togenes motorsystemer.
Lækkende brændstofrør, en knækket krumtapaksel, ringe køling af generatorerne, revner i udstødningsmanifolden ... og listen fortsætter. Ikke færre end 25 større og mindre fejl er gennem årene opstået på IC4-togenes motorsystemer, skriver Ingeniøren.
Det er kommet frem af den ekspertrapport, som DSB har bestilt hos det schweiziske ingeniørfirma Prose, og som blev offentliggjort sidste fredag.
Schweizerne lod overordnet de skandaleombruste IC4-tog bestå den "endelige eksamen", og dermed har DSB fået et uafhængigt udsagn om, at det er rentabelt at skrue videre på de italienske tog.
Men rapporten sætter samtidig for første gang et alvorligt rødt flag ved også togenes motorsystem, som schweizerne mener, bærer præg af "ufuldstændigt ingeniørarbejde". Fejlene er så mange og alvorlige, at Prose sætter spørgsmålstegn ved, om IC4-togenes motorsystem, de såkaldte power packs, grundlæggende er ordentligt designet.
Hvert IC4-togsæt er udstyret med i alt fire power packs - to i hver endevogn. En power pack er togets komplette "energipakke" monteret i et let udskifteligt modul og indeholder både dieselmotoren, turboladeren, kompressoren, generatoren og kølesystemet. Ideen er, at én power pack nemt kan udskiftes med en anden i tilfælde af reparation.
De 25 fejl er ofte enkeltstående tilfælde, der ikke dukker op i alle motorer, og størstedelen er efterhånden blevet løst. Men årsagen til en af de alvorligste fejl er endnu ikke kendt, og derfor ved DSB reelt set ikke, om den gælder generelt for hele flåden.
Konsekvensen kan ifølge Prose blive, at alle motorerne skal skiftes ud, og det kommer til at koste yderligere 148 millioner. Sammen med en potentiel udskiftning af aksellejekasserne risikerer projektet med klargøring af 74 togsæt frem mod 2019 ifølge schweizernes beregninger at gå over budgettet med 51,6 millioner.
Derfor skriver Prose i sine anbefalinger til DSB, at der bør foretages en tilbundsgående analyse af de "aktuelle nedbrud i krumtapakslens leje i motoren for at finde ud af, om den grundlæggende årsag til de beskadigede lejer påvirker hele flåden".
Ingeniørdocent ved DTU Mekanik Peder Klit har på Ingeniørens opfordring taget et kig i rapporten og er enig med schweizerne i, at fejlen er meget alvorlig.
Den vil først begynde at larme ad pommern til, så vil den køre varm, og så vil den til sidst køre sig selv i stykker.
- Som jeg ser det, er det værste af problemerne de nedbrudte lejepander. Det er et meget omfattende nedbrud, der er på den lejepande, der er vist på en illustration i rapporten. Den er totalt ødelagt, og det er faktisk utroligt, hvis de har kunnet køre med det, siger han til Ingeniøren og fortsætter:
- Hvis sådan en bliver ødelagt, går motoren simpelthen i stykker. Den vil først begynde at larme ad pommern til, så vil den køre varm, og så vil den til sidst køre sig selv i stykker.
Lejepanderne er et glideleje, der sidder rundt om krumtrapakslen. Lejepanderne belægges med en legering af blødt metal og den bløde belægning skal sikre, at krumtapakslen gnidningsfrit kan komme op i omdrejninger, når motoren starter.
DSB er ifølge rapporten gået i gang med en teknisk undersøgelse af problemet, men arbejdet er blevet forsinket på grund af "mangel på tilgængelige ressourcer".
DSB har endnu ingen kommentarer til rapportens indhold og anbefalinger. Inden jul skal togselskabet nemlig præsentere sine bud på IC4-alternativer til politikerne på baggrund af rapportens konklusioner.
Kilde: Ingeniøren