Erhverv

Guide straffet for tvivlsomme hotelanmeldelser

Den italienske konkurrencestyrelse mener, at Tripadvisor misleder kunderne.

Artiklens øverste billede
Formanden for Horesta mener, at anmeldelsessider som Tripadvisor har nogle udfordringer i forhold til, at der ikke må være falske anmeldelser iblandt de rigtige.

De fleste har prøvet lige at tjekke, hvad andre synes om det hotel, som man overvejer at booke til sin ferie, eller se hvordan tidligere kunder syntes maden var på en restaurant.

Tripadvisor yder netop den slags services, men man er kommet på kant med myndighederne i Italien, skriver BBC.

Den italienske konkurrencestyrelse har idømt Tripadvisor en bøde på 500.000 euro, fordi man mener, at Tripadvisor ikke lever op til sit slogan om at levere autentiske og ægte anmeldelser.

Problemet er, at man ifølge konkurrencestyrelsen ikke er god nok til at luge ud i falske anmeldelser, som enten giver et hotel en urimelig dårlig anmeldelse eller en alt for god anmeldelse.

Tripadvisor er uenige i dommen og vil appellere den. Man mener selv, at man har styr på tingene.

»Vores systemer og procedurer er ekstremt effektive til at beskytte forbrugerne fra den lille del af folk, som forsøger at snyde vores system ved at skrive falske anmeldelser,« siger Tripadvisor.

I Danmark oplever Horesta, brancheforeningen for hoteller og restauranter i Danmark, at problemerne er de samme som bl.a. i Italien.

»De værste eksempler er gæster, som slet ikke har været det sted, som de anmelder. Andre slemme eksempler er kunder, som truer med at give en dårlige anmeldelse for at få nogle ekstra fordele,« siger Jens Zimmer Christensen, formand for Horesta.

Han fortæller, at der er to sider af sagen. Der er både de falske dårlige anmeldelser, som skræmmer kunderne væk, men det er et ligeså stort problem med virksomheder, der giver sig selv gode anmeldelser.

Han ser ikke, at Tripadvisor er værre end andre, men peger på, at hele konceptet, med at folk skal anmelde deres oplevelser, har nogle problemer.

»Der er ingen tvivl om, at de her anmeldelsessider har svært ved at sortere i, hvem der skal have adgang til at anmelde oplevelserne. Man arbejder på at finde løsninger, så det kun er gæster, der faktisk har været på hotellet eller restauranten, som kan anmelde det,« siger Jens Zimmer Christensen.

For ham at se har virksomheder som Tripadvisor absolut ingen interesse i, at det skal være nemt for folk at lave falske anmeldelser.

Selv om en dårlig anmeldelse kan gå ud over et hotel, går det også ud over Tripadvisor.

»Hvis de her anmeldelsessider ikke er troværdige, så vil folk ikke længere bruge dem. Derfor gør de alt, hvad de kan, for at få luget ud i de falske anmeldelser. Man skal ikke tage fejl af, at de her internetsider er ren forretning,« siger Jens Zimmer Christensen.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.