Erhverv

Frækt monsterhit har givet danske netbutikker vokseværk

Salget af sexlegetøj er opadgående, og konkurrencen på markedet spidser til.

Artiklens øverste billede
Den 24-årige iværksætter Kristoffer Hjerrild sigter mod at gøre WinkWink.dk til Danmarks næststørste sexshop på nettet, inden året er omme.

Tro ikke, at salg af dildoer, piske, bundløse trusser og vibratorer er en slumrende branche forvist til små, skumle kældre.

Tværtimod er sexlegetøj big business i sin mere farverige form, og industrien vokser eksplosivt – både i udlandet og herhjemme.

Med de vildt populære Fifty Shades of Grey-bøger – og den lige så populære film med samme navn – er sexlegetøj, lingeri og blid bondage blevet mere stuerent og mainstream, lyder det fra flere af de største danske aktører, der melder om stigende omsætning og flere kunder i biksen.

Hos Sinful.dk, der er Danmarks største sexshop på nettet, er man vokset fra 13 medarbejdere til 30 det seneste år, hovedkontoret i Aarhus er udvidet, og salget boomer både herhjemme og på firmaets nyere markeder, Sverige, Norge og Finland.

Mathilde Mackowski, medstifter af Sinful.dk.

Mathilde Mackowski grundlagde Sinful.dk i 2008 med det formål at aftabuisere sexlegetøj, og selvom de frække varer stadig kan være svære at tale om for nogle danskere, er der sket et markant skifte, mener hun.

»For fem år siden turde vi danskere nærmest ikke sige ordet ”dildo” eller ”vibrator”. Det tør vi sagtens i dag. Den opfattelse, som folk har af sexlegetøj, har ændret sig gevaldigt, og der er ingen tvivl om, at fænomenet ”50 Shades of Grey” skal tilskrives en stor del af æren,« siger Mathilde Mackowski.

Da den første ”50 Shades of Grey”-bog udkom for to år siden, blev også det officielle sexlegetøjsbrand ”Fifty Shades of Grey - The Official Pleasure Collection” lanceret.

Sinful.dk smed produktserien på sine hylder, og med yderligere to storsællerter i den erotiske bogtrilogi samt en film, der er gået sin sejrsgang i biografer verden over, har det vist sig at være en særdeles indbringende beslutning.

Bundlinjen i Sinful.dk er forbedret hvert år, antallet af ansatte fortsætter med at vokse, og med lanceringen af sin egen ”Sinful”-produktserie har Mathilde Mackowski svært ved at se, at fremgangen stopper foreløbigt.

»Vi er 30 medarbejdere, der alle har en fælles drøm om, at kunderne skal have bedre sex med vores sexlegetøj. Det kan drive os i alle mulige vilde retninger. Vi kommer nok til at producere endnu flere af vore egne varer, og det vil næsten være skørt, hvis ikke vi kaster os over nye lande på et tidspunkt,« siger Mathilde Mackowski.

Sinful.dk er ikke den eneste danske sexshop, som har vokseværk. Blandt de nyeste skud på stammen finder man Winkwink.dk, der gik i luften i december 2013, og har som mål at blive Danmarks største sexshop på nettet inden udgangen af 2016.

Bag Winwink.dk står den unge serieiværksætter Kristoffer Hjerrild, der lagde ud i et lille baglokale uden isolering eller varme, men nu er flyttet i store lokaler i centrum af Aarhus, har ansat otte medarbejdere og udskiftet den gamle, grønne Volkswagen Passat med en sportsvogn.

Han forventer en omsætning på 6,4 mio. kr. i år, næsten fire mio. kr. mere end i fjor, han arbejder på at slå hul på det svenske marked og er ikke i tvivl om, hvorfor hans erotiske hjertebarn har succes.

»Vi har skabt en moderne, stilren og overskuelig platform, der giver kunderne mulighed for at handle anonymt og diskret, hvad enten de er nybegyndere eller erfarne udi lingeri og sexlegetøj. Selvom sexlegetøj er blevet mindre tabu, foretrækker de fleste at købe det online, og det har vi kunnet udnytte, fordi folkene bag Winkwink.dk – inklusiv mig selv – er erfarne webfolk, der forstår kundernes behov,« siger Kristoffer Hjerrild.

Hvis indtoget i Sverige går vel, er han ikke bleg for at kaste sig over det tyske marked, der alene på grund af sin størrelse lokker gevaldigt. Desuden har Kristoffer Hjerrild et indgående kendskab til Tyskland, da han tidligere har boet fire år i landet.

I første omgang sigter Winkwink.dk imidlertid mod at blive Danmarks næststørste sexshop på nettet, inden året er omme, og dernæst skal Sinful.dk vippes af tronen.

Det får ikke Mathilde Mackowski til at ryste på hånden:

»Konkurrence er sundt på alle markeder, fordi det giver bedre service til kunderne. Vi har ikke så stor fokus på de øvrige danske aktører, fordi vi har en fornemmelse af, at de har et stort stykke vej op til os. Vi kigger mere på, hvordan vi kan gøre det bedre, og hvordan vi kan vokse os større,« siger medejeren af Sinful.dk.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.