Arla sender osten til Mexico
Mejerikoncernen jagter nye markeder uden for Europa - og har aktuelt søgelyset rettet mod Latin- og Mellemamerika.
Latinamerika og især Mexico skal være med til at trække en del af væksten i mejerikoncernen Arla Foods. Forventningen er, at salget til forbrugerne i den region kan vokse med 20 pct. alene i år.
Arla Foods har i forvejen blikket rettet mod netop en række vækstmarkeder for mejerivarer uden for EU. Det gælder bl.a. Kina, Rusland, Mellemøsten og Afrika.
Men nu skruer koncernen altså også op for blusset i Latinamerika. Arla har gennem mange år haft salg i flere af lande i den region og øger nu investeringerne som led i en væksstrategi.
Koncernen har bl.a. planer om at udvide et nyt regionalt salgskontor i Mexico City, som står for salget i flere af de nærliggende markeder, med endnu flere aktiviteter de kommende år. Det samme gælder en udvidelse af produktsortimentet i regionen.
I fjor omsatte Arla for 520 mio. kr. og målet er 20 pct. vækst på tværs af hele regionen.
Netop salget af ost, der indgår i mange mexicanske retter er del af Arlas plan.
»Vi har næsten tredoblet vores omsætning i Mexico på ét år. Og det er kun begyndelsen. Vi er ved at bygge en forretning med stærke varemærker og langsigtede vækstambitioner,« siger Janus Skøt, der leder Arlas regionale kontor i Mexico City.
Mejerikoncernen oplyser, at Mexico med 123 mio. indbyggere er et af de lande i verden, som må importere mest mælk for at dække behovet. Andelen er på hele 30 pct. Det giver ifølge selskabet basis for et stort salg af en række osteprodukter fra Arla.
Arla-koncernen omsatte for 79 mia. kr. i 2014. Mejeriselskabet ejes af 13.400 landmænd i syv nordeuropæiske lande - heraf 3.200 i Danmark.