Erhverv

Spam er sikker gevinst ved mange konkurrencer

20.000 danskere klagede i 2014 til Forbrugerombudsmanden over spammails og -SMS’er.

Artiklens øverste billede
Danskerne klager i stigende grad over de mange uønskede mails de modtager.

SMS’er, mails og telefonopkald med tilbud fra teleselskaber, tøjbutikker, pensionsselskaber osv. Danskerne modtager hver dag massevis af spam – altså virksomheders henvendelser, som man ikke har bedt om, og som man ikke er interesseret i.

I 2014 fik Forbrugerombudsmanden 19.866 klager over spam. Det er 33 pct. flere klager end i 2013.

»Det er suverænt det område, vi får flest klager over, og det er et forbrugerproblem. Det helt overskyggende problem lige nu er konkurrencer, hvor forbrugerne bliver spammet, fordi de har deltaget i en eller anden konkurrence. I konkurrencerne er det ofte meget uklart, at man giver samtykke til at modtage markedsførings fra en hel masse erhvervsdrivende,« siger Karen Søndergaard, der er specialkonsulent hos Forbrugerombudsmanden.

Hos Forbrugerombudsmanden har de ikke ressourcer til at gå ind i alle klagerne over spam, men de holder øje med tendenserne, og tager derudfra nogle sager op. I 2014 politianmeldte Forbrugerombudsmanden ni virksomheder for spam.

Der er nemlig strenge regler for, hvornår virksomhederne må sende sms’er og mails med reklamer, tilbud ol. En virksomhed må kun sende tilbud til forbrugere eller andre virksomheder, hvis de har givet et såkaldt informeret samtykke. Det vil sige, at man skal have sagt ja til at modtage tilbuddene, og derudover skal man vide, hvilke virksomheder man får tilbud fra.

Klager over spam til Forbrugerombudsmanden

År Antal klager
2014 19.866
2013 14.950
2012 12.108
2011 11.196

»Efter vores opfattelse er det ikke nok at skrive, at man vil modtage gode tilbud, det skal fremgå mere klart, hvad det er for. F.eks. at det er tilbud om pensionsprodukter. Det skal også fremgå, om det er pr. SMS eller mail, at man får tilbuddene,« siger Karen Søndergaard.

Der er altså ikke noget til hinder for, at man, når man deltager i en konkurrence, kan give tilladelse til at få tilbud fra mange forskellige virksomheder. Bare man får at vide fra hvilke virksomhed og på hvilke produkttyper, man får tilbuddene.

I nogle tilfælde må virksomhederne dog godt sende mails og SMS'er til deres kunder, selvom de ikke har bedt om det. Det gælder, når det udelukkende er servicemeddelelser, virksomhederne sender. F.eks. må et el-selskab godt sendte SMS’er om planlagte el-afbrydelser til kunderne. Men her skal kunderne, ligesom med tilbudsmails og -SMS'er, have mulighed for at afmelde sig.

Hvis virksomhederne ikke overholder reglerne, kan Forbrugerombudsmanden give dem bøder. Det er både de virksomheder, der udbyder konkurrencerne, og de virksomheder, som sender mailene og SMS'erne, der kan få bøder, hvis de ikke overholder loven.

De normale bøder lyder på 10.000 kr., og dem uddelte Forbrugerombudsmanden seks af i 2014. Derudover blev der givet en bøde på hele 800.000 kr. til netbutikken SmartGuy, der i dag hedder Stylepit. Virksomheden havde sendt over 230.000 SMS’er ulovligt til forbrugere.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.