Erhverv

Nye p-systemer truer forhadt kontrolgebyr – nu skal de bredes ud

Succes med avancerede systemer, som skal udrydde p-bøder, får nu firmaerne bag til at tænke stort.

Artiklens øverste billede

P-vagter landet over skal formentlig vænne sig til at rive færre sider ud af bødeblokken.

Hvert år betaler danskerne millioner af kroner i parkeringsbøder, men en række nye parkeringssystemer skal nu udbredes i Danmark i et forsøg på at komme det forhadte kontrolgebyr på over 500 kr. til livs og samtidig sikre, at bilister kun betaler for den tid, de har parkeret.

I sidste måned skrev Finans, hvordan firmaet OnePark netop har introduceret systemet AutoPay og satser på at udbrede det over hele landet, og også Apcoa Parking Danmark A/S vil lege med.

Siden 2013 har Apcoa stået bag driften af intelligente parkeringssystemer på Odense Universitetshospital, Svendborg Hospital og RO's Torv i Roskilde, og erfaringerne derfra er så gode, at man nu har fået mod på mere.

»Vi er i dialog med flere kunder og forventer at åbne flere anlæg i løbet af 2015 og dernæst udrulle systemet yderligere næste år. Vi tror på, at vores system kan være en af grundpillerne inden for fremtidens parkering i Danmark,« siger adm. direktør Michael Christensen.

Apcoa har udviklet et virtuelt bomanlæg kaldet ”ANPR” (Automatic Number Plate Recognition). Systemet fungerer ved, at et kamera registrerer bilens nummerplade, når den kører ind på parkeringspladsen. I en betalingsautomat indtaster man sin bils nummerplade og betaler for den tid, man har holdt parkeret. På vej ud af parkeringsområdet registrerer kameraet igen bilens nummerplade og stopper parkeringen. Alternativt kan der betales på nettet eller via mobiltelefon.

Fordi kameraerne udfører kontrol af parkeringerne, er der ikke behov for servicemedarbejdere til at kontrollere billetter, og man skal heller ikke indstille sin p-skive. Skulle man glemme at betale ved automaten, kan det gøres i op til 48 timer efter parkeringen via internettet. Gør man det ikke inden for 48 timer, får man tilsendt en faktura med opkrævning for parkering samt et mindre gebyr.

Erfaringerne fra de to fynske hospitaler og RO’s Torv viser, at bilisterne skal vænne sig til den nye måde at parkere på.

»Et af de største problemer er, at bilisterne ikke kan huske nummerpladen på deres bil, men det har vi løst med information fra medarbejdere og skilte og foldere, der gør opmærksom på, at man skal huske nummerpladen,« siger Michael Christensen.

På Apcoas nuværende anlæg håndteres der cirka 30.000 bilister i døgnet, og systemet har medført, at langt flere bilister betaler for parkering, samt at antallet af kontrolgebyrer stort set er elimineret. Der gives udelukkende kontrolgebyr for parkering på handicappladser, brandveje og andre steder med parkering forbudt.

Mens konkurrenten OnePay har testet sit koncept, der minder meget om ANPR, i en række norske shoppingcentre, har også Apcoa internationale erfaringer.

Ifølge adm. direktør Michael Christensen er systemet oplagt at bruge ved hospitaler, indkøbscentre, konferencecentre m.m. samt på p-plader, hvor der ofte er trafikale problemer og kødannelse ved ind- og udkørsel fra parkeringspladsen.

»Vi forventer, at ANPR-systemet kan være med til at digitalisere parkeringsbranchen herhjemme. Og det vil givetvis blive udbygget og ændret på baggrund af vores erfaringer, og efterhånden som ny teknologi muliggør, at vi kan tilbyde andre og nye services for bilisterne,« siger Michael Christensen.

Udbredelsen af de nye p-systemer er godt nyt for bilisterne, mener Forenede Danske Motorejere (FDM). Juridisk chef Per Alkestrup siger:

»Jo mere af den slags, desto bedre. Vi kan se, at de nye systemer fungerer fint og meget sjældent giver anledning til bøvl, og vores forventning er, at der kommer flere af denne slags løsninger, i takt med at teknologien bliver mere udbredt og billigere at bruge,« siger han.

Ikke kun elimineringen af p-bøder er en gevinst ved udviklingen, mener Per Alkestrup. De avancerede p-systemer sikrer også, at man som bilist kun betaler for den tid, man har parkeret.

»Intet er så irriterende, som når et møde trækker ud og varer to timer, og man ved, at man kun har betalt for en times parkering. Eller omvendt; at man har betalt for to timer, men kun ender med at skulle bruge parkeringspladsen i en time,« siger Per Alkestrup.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.