Erhverv

SAS opruster for milliarder i kamp om oversøiske ruter

Det skandinaviske flyselskab investerer milliarder i nye langruter. Flåden udvides med fire ekstra fly, selvom kapaciteten på den interkontinentale trafik stiger.

Artiklens øverste billede
Kunderne efterspørger flere direkte oversøiske ruter fra Skandinavien, siger Lars Sandahl Sørensen, koncerndirektør i SAS, der nu satser milliarder på nye ruter og fly.

SAS satser milliarder på at etablere flere oversøiske ruter. Det skandinaviske flyselskab udvider flåden med fire langdistancefly og vil flyve til nye destinationer og udvide med flere afgange på de eksisterende.

Oprustningen sker, selvom antallet af sæder på de interkontinentale flyvninger fra Skandinavien vokser markant i disse måneder.

»Vi kan se, at der er et behov. Efterspørgslen efter oversøiske flyvninger er voksende, og vores forholdsvis nye rute til San Francisco har fået en glimrende start,« siger Lars Sandahl Sørensen, koncerndirektør i SAS, i et interview med Finans.

SAS' egne beregninger viser, at kapaciteten på den interkontinentale trafik ud af Skandinavien stiger med 10 pct. i år. Derimod er der ingen vækst i trafikken på de korte ruter i Europa, og der udbydes færre sæder på indenrigsruterne og ruterne på tværs i Skandinavien.

Alligevel ser SAS muligheder i langrutetrafikken.

»Vi tilbyder et andet produkt end konkurrenterne i form af direkte ruter, et stort netværk og daglige afgange, og det er det, de frekvente rejsende vil have,« siger Lars Sandahl Sørensen.

Norwegian har på det seneste åbnet flere oversøiske ruter fra Oslo, Stockholm og København. Men ingen af dem har daglige afgange, og flere er målrettet mod fritidsrejsende.

Vi kan se, at der er et behov. Efterspørgslen på oversøiske flyvninger er voksende, og vores forholdsvis nye rute til San Francisco har fået en glimrende start.

Lars Sandahl Sørensen, koncerndirektør i SAS.

Emirates udvider i efteråret med verdens største fly, Airbus A380, med flere end 600 sæder. Det kræver imidlertid et flyskifte i Dubai at nå til selskabets mange fjerne destinationer. Emirates er især stærk på ruter til Afrika, Mellemøsten og det sydlige Asien.

SAS satser derimod på ruter på den nordlige halvkugle både i USA og Asien.

Lars Sandahl Sørensen tilføjer, at flere faktorer gør, at tidspunktet er det rigtige. SAS har opgraderet kabinerne for flere hundrede mio. kr. Det gælder ikke mindst business class, som ifølge koncerndirektøren nu er blandt de allerbedste tilbud i markedet.

»Vores nye indretning får topkarakter af kunderne, og det stimulerer efterspørgslen.«

Han peger også på, at nye aftaler med piloterne betyder større fleksibilitet og færre omkostninger. Piloternes arbejdstid kan udnyttes mere effektivt, og på nogle ruter skal der kun være to piloter i cockpittet mod tidligere tre.

SAS kæmpede i mange år med lønsomheden på de oversøiske ruter, og tidligere vurderede analytikere, at SAS var for lille et selskab til effektivt at drive langrutetrafik. Selskabet slår fast, at ruterne i dag har overskud.

Vores nye indretning får topkarakter af kunderne, og det stimulerer efterspørgslen.

Lars Sandahl Sørensen, koncerndirektør i SAS.

SAS offentliggjorde tidligere på ugen, at ruten fra København til Shanghai udvides til daglig betjening. Desuden lægges en afgang mere på Stockholm – Chicago som også bliver daglig. SAS har endnu ikke offentliggjort på hvilke nye ruter den ekstra kapacitet skal benyttes. I USA er Los Angeles, Orlando og Boston blandt favoritterne. I Asien gætter de fleste på Seoul eller Ho Chi Minh City i Vietnam.

For SAS er der tale om en milliardinvestering, når man medregner udgifterne til fly, lufthavnsafgifter, brændstof, personale, salg og distribution.

Fra efteråret modtager SAS helt nye fly, og de nye ruter skal flyves af Airbus A330/340 fly. SAS har dog endnu ikke offentliggjort planen for præcis hvilke fly, der skal benyttes til ekspansionen.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.