Erhverv

Telmore har fået 50.000 danskere med på storstilet satsning og skruer nu op for blusset

Fremtidens mobilmarked handler om indhold, mener Telmore-direktør Rasmus Busk. Forbrugernes medievaner ændrer sig drastisk.

Artiklens øverste billede
Telmore-direktør Rasmus Busk vil tilbyde kunderne endnu mere indhold.

Telmores seneste udspil, Telmore Play, fortsætter med at hive nye kunder til sig, og snart bliver der føjet endnu mere indhold til det særdeles omtalte mobilabonnement.

Det er præcis et år siden, at TDC-ejede Telmore under stor mediebevågenhed lancerede Telmore Play, der går ud på, at man for 249 kr. om måneden får 10 timers tale, fri sms, adgang til 4G-netværket, 20 gigabyte data og fri adgang til digitale indholdstjenester som TV2 Play, HBO, Telmore Musik, Politiken, Ekstra Bladet, Euroman og Mofibo.

Dermed gik Telmore i modsatte retning af den mangeårige mobilkrig, hvor telekæmperne primært har konkurreret om at tilbyde mest fri tale, sms og adskillige gigabyte data for helt ned til 79 kr. om måneden.

Alene de første tre uger takkede 10.000 kunder ja til Telmore Play, der siden har sænket farten en smule og runder kunde nummer 50.000 lige om lidt. I kampen om at være først og bedst med det nyeste sætter Telmore nu trumf på den produktpakke, der ifølge direktøren repræsenterer »fremtidens telefoni.«

»Vi har en ambition om at tilbyde endnu mere indhold og har allerede tilføjet lydbøger til abonnementet. Næste skridt bliver en opgradering på magasinfronten,« siger Telmore-direktør Rasmus Busk, der endnu ikke vil beskrive opgraderingen nærmere.

Han mener, at digitale indholdstjenester er fjerde generation af mobilpakker. Først kom tale, så sms og siden data. I dag vælter det ud med digitale platforme, og alt bliver digitaliseret og solgt til forbrugerne som abonnement. Idéen med Telmore Play er at samle det i én pakke og gøre det nemt for forbrugeren at tilgå.

Samtidig er det et forsøg på at flytte forbrugernes fokus væk fra prisen.

»Du kan efterhånden få adskillige timers gratis tale, fri sms og masser af gigabyte til så lave priser, at det ikke gør den store forskel, hvor du køber det. Det er på indholdssiden, at slaget skal vindes,« siger Rasmus Busk.

Der er bred interesse for indholdet i Telmore Play, om end tv-, film- og musiktjenesterne fylder mest. For kvinder over 40 år er e-bogsplatformen Mofibo imidlertid den mest brugte tjeneste i abonnementet, viser de nyeste tal, og også aviser og magasiner »rykker gevaldigt,« som Rasmus Busk formulerer det.

Selvom Telmore planlægger at pøse endnu mere indhold ud over sin store mobilsatsning, bliver prisen ikke sat op, understreger direktøren. Tidligere på året lancerede Telmore en billigere version af Telmore Play til 199 kr. om måneden.

Ambitionen er at være markedsleder inden for indholdstjenester på det danske mobilmarked.

»Vi vil eje den position i forbrugernes bevidsthed, fordi vi kan se, at markedet bevæger sig i den retning. Det er derfor, at vi satte alt på et bræt og låste døren til it-afdelingen i fire måneder for kun at udvikle Telmore Play. Det er den løsning, der skal gøre os størst,« siger Rasmus Busk.

Det er ikke problemfrit at satse på indhold frem for tale og data, mener Torben Rune, adm. direktør i virksomheden Netplan, der blandt andet rådgiver om telekommunikation.

Flere indholdsleverandører, som f.eks. Netflix og Spotify, har løsrevet sig fra teleselskaber, sål du kan abonnere på dem, uanset hvilket teleselskab du har.

Spørgsmålet er, hvordan telekæmperne skal eksekvere deres modtræk?

»Langt hen ad vejen er det et spørgsmål om pris. Teleselskaberne skal kunne tilbyde en samlet pakke, der er billigere, end hvis kunden skulle abonnere på de enkelte tjenester stykvis. Men det kræver også, at kunden har interesse i de tjenester, man lægger ind i mobilpakkerne,« siger teleekspert Torben Rune.

Han mener, at det danske mobilmarked er pakket med udbydere, der mere eller mindre tilbyder det samme produkt, og han ser Telmores nye satsning som et udtryk for den måde, vores medievaner ændrer sig på.

»Alt tyder på, at streamet tv vil overhale traditionelt tv allerede inden årets udgang, og vi bruger i stigende grad smartphones og tablets til at tilgå forskellige medier. Kunderne bevæger sig først, og så forsøger teleselskaberne at følge efter,« siger Torben Rune.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.