Uret er gået helt i stå for Apples kæmpe satsning
Salget af Apples armbåndsure er styrtdykket over de seneste måneder.
Ikke overraskende blev it-giganten Apples nye satsning Apple Watch udsolgt på få timer, da armbåndsuret blev lanceret tilbage i april. Hypen og interessen var som altid stor ved Apple-lanceringer, og i alt blev der solgt 1,5 mio. ure i løbet af den første uge.
Men sidenhen er uret gået i stå.
Salget af Apple Watch er faldet med 90 pct. siden lanceringsugen. Hvor man før solgte 200.000 ure om dagen i USA, sælger man nu færre end 20.000 og nogle dage under 10.000, lyder det ifølge den markedsanalytiske virksomhed Slice Intelligence.
Det skriver flere internationale medier onsdag.
Men her stopper nedturen dog ikke for æblegiganten. Armbåndsuret kan købes i tre forskellige modeller til tre forskellige prisniveauer, og her er det salget af sports-modellen, som er den billigste, der bliver købt to ud af tre gange, skriver Marketwatch.
Sports-modellen er ifølge amerikanske priser ca. 1.400 kr. billigere end den almindelige standard-model. Den tredje og sidste udgave af armbåndsuret er den dyre guld-model, der har en pris på over 68.000 kr.
Gulduret har blot solgt over 2.000 af sin slags i USA, hvilket hedder sig at være en »monumental skuffelse« i de internationale medier.
Ifølge den amerikanske virksomhed Trefis, der blandt andet analyserer aktier og produkters indflydelse på aktiekursen, kan Apple glæde sig over, at armbåndsurene kun udgør fire pct. af virksomhedens værdi.
Apple har over for medierne afvist at kommentere på salget.