Erhverv

Se hvem der ejer verdens bilmærker

Kortlagt: Bilbranchen er global som aldrig før, og et bilmærke, man troede var tysk har været amerikanskejet siden 1931, ligesom franskmænd og japanere kan indgå i tæt alliance i bilindustrien, hvor kineserne og inderne også har gjort deres indtog og bl.a. købt Volvo og Jaguar. Få hele overblikket her.

Artiklens øverste billede

Skal man kåre vinderne af konsolideringen i bilbranchen, ligger det lige for at nævne Volkswagen og Toyota, der er de to største spillere. General Motors skal også nævnes, idet den amerikanske gigant trods alt undgik lukningen, da finanskrisen stod på sit højeste.

Tyskerne Daimler (Mercedes) og BMW, amerikanske Ford og japanske Suzuki kan man også argumentere for, at de fortjener hædrende omtale, fordi de er blandt dem, der er i stand til at overleve ved primært at stå på det ene ben, det ene bilmærke, de blev grundlagt på.

(Tryk på grafikken og få den i stort format.)

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.