Erhverv

Yousees store plan er næppe stor nok

Kabel tv-udbuderen omlægger forretningen for at holde på kunderne. Analytiker tvivler på effekten.

Artiklens øverste billede
Yousee forsøger at vende den negative kundestrøm med nye tiltag.

I et forsøg på at bremse strømmen af kunder, der forlader det TDC-ejede Yousee, lancerer selskabet tirsdag en større omlægning.

Målet er i løbet af de kommende måneder at omlægge forretningen, så der fremover skal være langt mere fokus på indholdet.

De umiddelbare tiltag, der skal skubbe selskabet i den rigtige retning efter et kundetab på 59.000 det seneste år, imponerer dog ikke alle.

»Der et et skridt i den rigtige retning i at transformere Yousee fra at være adgangsleverandør af kabel tv til at være underholdningsleverandør. Men hvis det er planen for det næste år, så er det næppe nok. Der er nødt til at ske noget med den måde, som de leverer tv til danskerne på,« siger TDC-analytiker i Sydbank Morten Imsgard.

Rent visuelt er der et nyt logo på vej, og rent praktisk betyder det blandt andet, at man dropper Play-universet, der i stedet rykker ind under Yousee-navnet. Det er ikke ligefrem ændringer, der for alvor forkæler læserne.

Nye bredbåndskunder med tv får fremover fri adgang til filmkanalen C More, mens nye bredbåndskunder får mulighed for at smage på streamingtjenesten HBO i tre måneder uden beregning. Derefter koster det 79 kr. pr. måned. De fleste kunder med et nyere fjernsyn har i øvrigt allerede mulighed for at se HBO.

Dertil kommer, at Yousee nu giver alle sine kunder adgang til at se deres tv-kanaler på tablet, smartphones og computere. Det har indtil nu været forbeholdt kunder med den fulde tv-pakke eller mellempakken.

»Vores tv-vaner er i opbrud. Vi samles ikke længere foran skærmen og ser det samme program. Vi er ligeglade med, om det indhold, vi ser, stammer fra tv eller en filmtjeneste – bare det er kvalitet og samlet ét sted, så vi let kan vælge, hvad vi vil se, når det lige passer og på den skærm, vi har ved hånden. Alt det tager vi hånd om i vores nye univers,« siger Yousees direktør René Brøchner.

Han holder dog fortsat fast i den traditionelle pakkestruktur, hvor en fuldpakkeløsning nu er oppe i 509 kr. Det højeste niveau nogensinde og en stigning på 36 pct. alene siden 2009.

Konkurrenter som Stofa og Boxer har forlængst indledt et opgør med tankegangen om at binde kunderne til enkelte pakker. Det har Yousee sådan set også, men når Stofa efter nytår tager endnu et skridt mod et friere kanal-valg, vil det presse TDC-selskabet for at følge trop.

»En eller anden form for opbrud med de traditionelle pakkeproduktstrukturer i selskabet er uundgåeligt for Yousee, hvis man gør sig forhåbninger om at genvinde noget af den tabte forretning,« siger Morten Imsgard.

Det kan være med til at bremse den negative udvikling. Nogle vil lade sig lokke af, at man får nogle ekstra ting med i pakken. Men for mig at se er det ikke nok.

Morten Imsgard, senioranalytiker, Sydbank

Streamingtjenester og anden underholdning på tablet og mobiletelefoner har vist sig at være en hård konkurrent for Yousees traditionalle kabel tv-produkter. Foruden negative kundestrømme så sker der i disse år en massiv vandring fra de større pakker mod de mindre. Kunderne vil ikke længere i samme omfang betale for tv-kanaler, som de ikke ser.

Morten Imsgard peger på, at der er brug for mere valgfrihed, og at man i højere grad bør forsøge at levere én brugervenlig softwareløsning, som giver kunderne mulighed for at købe enkelte film, vælge frit blandt tv-kanaler og streamingprodukter.

»TDC har med sit opkøb i Norge fået kompetence i huset, som kan bruges til at rulle mere fleksibilitet ud. Get har i Norge en mere elegant og brugervenlig softewareplatform, og selskabet er lykkedes med at lave aftaler med kanalejerne i det norske marked, hvor man kan købe tv-kanaler i en kort periode. Her ligger nogle af løsningerne, som man kan trække på, når man skal lave det i Danmark,« mener Morten Imsgard.

Yousee er fortsat Danmarks største udbyder af kabel-tv og næststørste udbyder af bredbånd med omtrent 1,15 mio. kabel-tv-kunder og ca. 440.000 bredbåndskunder.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.