- Opdateret 12/11/2015 kl. 15:46
Æggebakke-gigant vokser i Sydamerika - og presses i Europa
Børsnoterede Brdr. Hartmann, der har Hummel-ejer Christian Stadil som hovedaktionær, bygger to nye fabrikker i Sydamerika.
Den danske storproducent af æggebakker Brødrene Hartmann A/S buldrer frem i Sydamerika. Samtidig er den børsnoterede koncern fortsat under pres i Europa, hvor priskonkurrencen er så hård, at det danske selskab siger fra.
Det fremgår af regnskabet for 3. kvartal af 2015, som Brdr. Hartmann har offentliggjort torsdag eftermiddag.
Koncernen omfatter 10 fabrikker rundt om i verden, som alle især har specialiseret sig i at lave æggebakker og frugtemballage i støbepap. De afsættes til producenter og distributører samt detailkæder. Her i landet er der produktion i Tønder.
Selskabet voksede tidligere i år gennem køb af det sydamerikanske selskab Sanovo Greenpack, der har forøget koncernens omsætning med ca. 25 pct. Virksomheden blev overtaget for 300 mio. kr. fra den danske Thornico-koncern, som også er hovedaktionær i Hartmann og ejes af Stadil-familien.
Regnskabet for 3. kvartal viser en vækst i omsætningen drevet af netop de amerikanske markeder. Brødrene Hartmann er som led i opkøbet igang med at opføre to nye fabrikker i Sydamerika.
»Kapacitetsudnyttelsen er høj i den region, og vi har derfor sat fart på udvidelsen af den sydamerikanske produktionskapacitet med to nye fabrikker, der vil stå klar i 2016. Det styrker os yderligere der,« siger adm. direktør Ulrik Kolding Hartvig.
Til gengæld er Hartmann præget af øget og hård konkurrence på især de centraleuropæiske markeder. Koncernen har i år også reduceret i medarbejderskaren – både på fabrikker i Ungarn, Kroatien og Danmark samt hovedkontoret. Og for kort tid siden har ledelsen meddelt, at der forhandles med medarbejderne om en lukning af koncernens fabrik i Tyskland i 2016.
Alt sammen som led i strategiplanen "Unpacking our potential", der især skal sikre en mere rentabel forretning i Europa frem mod 2017. Mens indtjeningen og omsætning udvikler sig godt på de amerikanske markeder, går det langsommere fremad i Europa, og det skal nu forbedres.
»Vores tiltag med effektiviseringer i den europæiske forretning er på sporet, og vi øger indsatsen for at stabilisere salgspriserne i de markeder. Priskonkurrencen har en uholdbar tendens på sigt, og vi vil ikke fortsat være med i det. Vi må som en markedsleder sige stop,« siger Ulrik Kolding Hartvig.
Brdr. Hartmann A/S - første 9 måneder (mio. kr.) | 2015 | 2014 |
Omsætning | 1.570 | 1.137 |
Driftsresultat | 156 | 88 |
Resultat før skat | 35 | 77 |
Resultat | 30 | 66 |